Haflinger iFokus

Haflinger

Etikettallmänt
Läst 5627 ggr
Carina-J
2012-12-09 14:25
0

Slowfeednät

Det har ju blivit så populärt med de sk slowfeednäten nu, dvs hö/hösilagenät med så små hål att det tar en lång stund för pållarna att äta upp.
Har någon prövat dem på haflinger? Fungerar det i så fall bra även på denna påhittiga hästras, och vilken maskstorlek är i så fall att rekommendera?

~Livet är som en cykel. Slutar man trampa faller man av!~

Poison-heart
2012-12-09 14:46
0

Jag har två till våra tre hästar. De är från caisasshop och de har absolut de bästa! Kan varmt rekommendera dessa näten. Ättiden förlängs mes flera timmar. Jag fyller näten med 10-11 kg på morgonen sen har dom at pilla med nästan hela dagen tills jag tar in dom vid halv nio nio på kvällen. Maskorna på dessa nät ät 3x3 cm och de är väldigt tåliga! Om mina tre hungriga hästar har fläckt i dom håller dom för vad som ;)

Carina-J
2012-12-10 13:43
0

Använder du löshö eller hösilage till dina? Hösilage (som vi använder) är ju mjukare än hö när det är plusgrader, och hårdare än hö när det är minusgrader, tänkte på om 3x3 cm kan bli för litet då?

Poison-heart
2012-12-11 10:27
0

Vanligt torrt hö packat i småbalar Glad 3x3 är egentligen inte jättelitet men jag vågar inte säga om det funkar till hösilage eller inte.

[cancan]
2012-12-12 22:59
0

Jag har beställt nät och kommer ha hösilage i, återkommer när jag provat på mina pållar :)

Carina-J
2013-02-04 13:38
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Här kommer en rapport från mig om slowfeed-näten vi skaffade åt två av våra haflinger. 

Vi började med ett nät från Caisas. Det passade precis till en hösilagebal på drygt 40 kg i hövikt räknat. Ju blötare, ju tyngre alltså, men motsvarar drygt 40 kg hö. Det tänkte vi att våra två haflingerdamer, mor och dotter, skulle klara sig på i två dagar - minst. Nästan allt var dock slut redan första dagen, och damerna var så nöjda så. OskyldigTyvärr stod de på samma fläck hela tiden och rörde sig inte från nätet mer än vid toalettbehov. Något rörelsebehov blev alltså icke tillfredställt.
När Hööks nät anlände några dagar senare, så gjorde vi det svårare för dem genom att lägga ut bägge näten löst i hagen, så de fick vandra efter, allt eftersom de knuffade och buffade med dem. Hösilagemängden minskades också ner till mer normala nivåer. Rörelsebehovet blev någorlunda tillfredställt, i och med att de fick vandra efter medan de åt, plus att det blev slut i näten efter halva dagen så de kunde ägna sig åt lite annat också. Efter ca en vecka fick vi dock öka på hösilagemängden för att förlänga ättiden.Rynkar på näsan

Nu efter två veckor så äter de ur näten lika fort som om de skulle äta utan nät. Hööks nät gick dessutom sönder redan första dagen i bandkantningen som finns runt om. Trolig orsak: sytt med för dålig tråd. Inget av näten har dock gått sönder i själva nätdelen. Caisas blir styvt och stelt att hantera i kyla, medan Hööks är mjukare och behagligare. Båda näten har alltså sina fördelar. Hööks nät är ju mer än en hundralapp billigare, så att själv förstärka bandkantningen runt om innan användning, lönar sig för den händige.

Summa summarum: våra två damer skulle absolut behöva mindre maskor i näten än de 3,5 x 3,5 cm som är. Detta var ingen större match för dem. Glad

Carina-J
2013-02-04 13:41
0

För er som vill göra egna slowfeednät så finns det nät att köpa på metervara hos http://www.laxen.com/sv/category/117/HONAT-FOR-HASTAR  bl a.

Poison-heart
2013-02-04 13:46
0

Jag har satt mina två nät en bit ifrån varandra så våra hästar vandrar liksom emellen dessa näten. Nu har ju inte jag fri tillgång på hö men men 10 kg hö tar flera timmar för mina tre att äta upp. Personligen tror jag inte haflinger funkar på fri tillgång Flört

Men att det förlänger ättiden är ett som är säkert, "synd" att dina hästar var för klipska nästan för näten då, haha.

Håller med dig om att de är väldigt jobbiga att hantera när det är minusgrader ute Rynkar på näsan

Nottingham
2013-02-04 14:00
0

Vilka söta haffisar du verkar ha Carina, skulle gärna vilja se dom i helbild :)

Shoshone
2013-02-04 18:13
0

Carina, det är en otrolig skillnad om hästarna får "spjärn" mot något när dom ska äta ur näten.
Ligger de på marken så har de spjärn mot marken och kan trycka och som du säger äta i normal takt som de skulle gjort utan nät.
Jag har mina stora cajsa nät upphängda mellan 2 träd så de viker undan om hästarna pressar så då får de inte med sej lika mycket mat. Glad
Ett tips bara Glad

Sen är det som sagt omöjligt att ha haflinger på fri tillgång! JAG HAR PROVAT! Och jag har provat från födseln med min så det har inte med vana att göra.
Jag fyller näten 2 ggr per dygn åt lösdriftshästarna och de står tomme max cirkus 3-4 timmar, vilket är mycket mindre mot hästarna vi tar in som får stå tomme hela natten när de ätit upp sitt natt hö (vilket de gör på en pisskvart)!

Carina-J
2013-02-05 07:17
0

#9 Aha! Tack för tipset! Nu gäller det bara att hitta några lämpliga träd då… Glad

Ja, slowfeednäten håller onekligen en annan sysselsatt i varje fall. Tidsödande att fylla på, jobbiga att dra ut i hagen, och nu ska de upp i träden också, ha ha! Skrattande Kom gärna med tips och bilder på hur man förankrar dem där.

Carina-J
2013-02-05 07:21
1

#8 Här kommer en bild på Romys Samba, modern. Hon är av den äldre kraftiga modellen som du ser. Ska se om jag hittar någon på dottern Rocca Bella också.

Carina-J
2013-02-05 07:37
0

#8 Här kommer en bild på dotter, Rocca Bella, fallen efter Skovlygårdens Watzespitz. Hon är mer av den modernare typen.

Det var svårt att hitta bilder på damerna från sidan. En haflinger går ju för jämnan med näsan i gräset eller har nosen direkt i kameralinsen. Flört

Nottingham
2013-02-05 08:24
0

Tack Carina! Hade förr den äldre typen och visst har dom sin charm Glad

Mycket fina ston du har Glad

Poison-heart
2013-02-05 09:39
0

Carina, väldigt söta damer du har Kyss Men jag hade för mig att du hade fler flingor, eller har jag drömt det Förvånad

Carina-J
2013-02-05 17:31
0

#14 Nejdå, du har inte drömt, jag har allt fyra till… En av dem, Lalita, ser ni en bit av på förstasidan som vinjettbild till NM-artikeln.

Shoshone
2013-02-05 17:53
0

Carina, den bilden har jag på andra datorn hemma så jag lägger in den i helgen Glad

Men jag har använt "båtringar" eller vad det heter, sånna som man skruvar in i stammen och sen blir det en ring hängandes kvar som jag sedan bara fäster näten i med vanliga hakar man brukar hänga hönät med, kan fota det i helgen :)

Det är alltid bökigt i början men när man kommit på ett sätt så blir det helt plötsligt jäkligt enkelt :)

Jag har bara mina 2 nät hänger i träden hela tiden, tar aldrig ner dem (bara om de behöver tvättas) sen kastar jag bara i en bunt vid varje fodring så det tar ungefär 30 sekunder vid varje fodring :)
Man behöver bara komma på ett bra sätt i ens egen hage som passar :)
Patricia har bankat ner 2 stolpar annars om du inte har några träd :)
Men då får du använda de små näten eller oxå att du har jäkligt höga stolpar annars kommer de stora näten hänga i backen.

Men ju längre stolpar, ju större tipp risk förstås haha ;)

[cancan]
2013-02-07 15:52
0

Så här jag gjort med mitt slowfeed nät..

Carina-J
2013-02-08 06:28
0

#17 Snyggt! Är det inte tungt att fylla på och lyfta i då, eller tar du aldrig ur det ur ställningen?

Shoshone
2013-02-12 15:51
0

Carina, här är bild på min konstruktion, jag plockar som sagt aldrig ner dom utan kastar bara i mer hö :)

Shoshone
2013-02-12 15:55
0
Shoshone
2013-02-12 15:57
0
Carina-J
2013-02-13 07:00
1

Nej, men oj! Har ni måttbeställt nätet efter mellanrummet mellan träden, eller hade ni sådan himla tur att träden stod så bra till, ändå? Vi får nog leta länge innan vi hittar träd som passar så bra.

Försöker inte hästarna kliva i nätet nu då?
Har minst två haflinger, (speciellt de som nu har slowfeednät i sin hage) som nog gärna skulle få för sig att undersöka nätet lite "närmare" om det hängde så där. Tror jag i varje fall…

Shoshone
2013-02-13 15:30
0

Nej det fanns den där storleken så det passade sej bra :-) har ett till till vänster om det där :-) Det beror på hur du menar med kliva i?? :-) de går ju in i det och under det och över kommer de ju inte för då tar det stopp. Sen kan de buffla och sparka och nicka det runt några varv men det åker ju bara iväg, de får som sagt inget spjärn. Däremot har nått täcke gått sönder som dom slipat mot näten och klåfingrigare häst får man ju leta efter (en sann haflinger med andra ord) som inte kan låta bli nått! Vattenkaret sitter fast med spännband i en stolpe! Haha! Men det går sönder ett nät om året ungefär men det är det värt :-)

Eldfuxen
2013-02-13 15:31
0

Liiite Off Topic, men … Ha ha, Carina, jag misstänker att jag vet vilken åtminstone en av de där två "nyfikingarna" är …

http://www.stuterieldfuxen.se haflinger@bahnhof.se

Shoshone
2013-02-13 15:33
0

Kom på att det ser ut på bilden som att de hänger jäkligt lågt för ja tog den ovanifrån men det hänger inte så lågt att de kan kliva i det, det är i halshöjd :-)

Carina-J
2013-02-14 14:08
3

De två haflingerdamer som just nu provar på detta med slowfeeding är ju lite ”klättringsbenägna”, tyvärr. Men de har i varje fall väldigt skoj!

För en vecka sedan var det bara modern som kunde stå i levad, men hon har undervisat dottern hela vintern, så i lördags lyckades även dottern med konststycket. (Och jag hann hämta kameran!) Hon har övat länge på detta. Tyvärr så hade modern redan gett sig iväg därifrån när dottern stolt kunde stå en längre stund. Efter denna levad galopperade dottern ikapp modern och brallade runt henne, som för att säga att även hon kunde nu. De är så söta ihop de här två.

24# Du gissar alldeles rätt!

BrittaD
2013-02-14 21:07
1

Åh, vilka härliga haflinger du har, Carina-J ❤️

~ Man kommer aldrig först om man går i andras fotspår ~

haflingerforum.nu

Eldfuxen
2013-02-15 13:33
1

Men åh! ❤️

Alltså. Jag såg i någon annan tråd här att du lånat ut magarna på dina shettisston. Tror bestämt att jag måste börja förhandla om att få låna/hyra/leasa "dotterhästens" mage så småningom (när mitt eget lilla "människoföl" blivit så stor att jag kan börja med hästavel igen …) för de där generna får baske mig inte gå förlorade! Så himla smarta hästar! ❤️❤️❤️

http://www.stuterieldfuxen.se haflinger@bahnhof.se

Carina-J
2013-02-17 11:16
0

#25 Men visst får du låna dotterns mage om du vill! Vilken fantastiskt bra idé!

Jag har själv aldrig tänkt så långt att generna annars försvinner. Moderns andra avkommor finns ju inte i livet längre…Storgråter

Carina-J
2013-02-17 11:29
0

Har införskaffat tre slowfeednät till. Prövade dem i morse i hingsthagen, där det går två haflingerhingstar och en valack.

Maken till skrajare hästar får man allt leta efter, de vågade sig inte ens fram till näten. Ledsen (Fast inte så konstigt kanske, de tillhör ju det mjäkigare könet, he, he) Kär
Nåja, efter en kvart med rodeo, häftiga kast och undanmanövrar så hade i varje fall hingstarna börjat, slita, dra och äta ur dem, men valacken var fortfarande inte glad. Hur jag än försökte locka och även visa honom, så backade han undan så fort nätet rörde sig det minsta. Han går nu bara och plockar spill från de andra. Så tråkigt.
Sambon är på väg ut nu för att slänga in hösilage löst också, så den stackaren får något att äta. Han behöver nog mer tid att vänja sig, han.

Poison-heart
2013-02-17 13:08
0

Såhär gjorde jag :)

Carina-J
2013-02-17 13:24
0

#31 Ja, stolpar var ju en bra idé, om man inte har passande träd. Då kan man ju sätta ned stolparna där man vill ha dem också.

Vi får börja med stolp vi också, så fort tjälen gått ur marken.

BrittaD
2013-02-17 17:58
0

# 28 och #29

Men då blir det till att stambokföra henne först 😉

haflingerforum.nu

Carina-J
2013-02-17 19:18
0

Jajamensan!
Ska bli intressant att få veta hur "nya" rasstandarden kommer att se ut .

BrittaD
2013-02-17 20:47
0

Ska du vänta på den så … ja, ja hon är ju bara 10 år …😴

haflingerforum.nu

Carina-J
2013-02-18 06:46
0

Nä, nu måste de rappa på!Väckarklockagår…

BrittaD
2013-02-18 11:41
0

Vilka de?

haflingerforum.nu

Carina-J
2013-02-18 19:50
0

"the World Haflinger Sports and Breeding Federation" eller vad den heter. De måste väl enas om en gemensam rasstandard nu antar jag?

Svenska haflinger (raskod 32) har ju Italien som ursprungsland. Ändrar Italien nu sin rasstandard i och med "samgåendet", så får väl allt Sverige följa med.

BrittaD
2013-02-18 22:24
0

Det är något de skall jobba på i den nya föreningen - men Italiens rasstandard blir ju inte per automatik SHF:s, en sån ändring skall här passera Jordbruksverket för godkännande - och det minns du väl hur många år den proceduren tog sist 😴

PS. Jag är inte pessimist - jag är realist .

haflingerforum.nu

Carina-J
2013-02-19 06:35
0

Då kanske det är dags att starta upp en ny förening som anammar det nya på en gång?