Haflinger iFokus

Haflinger

Etikettallmänt
Läst 3329 ggr
Carina-J
0

Hästmagasinet

Nya numret av Hästmagasinet (nr 2) har en artikel om haflinger! Den heter "Haflinger -Den perfekta familjehästen". Framsidan av tidningen pryds av en haflinger galopperande i snön.

Ska försöka hitta tidningen idag när jag är ner och handlar i vår lokala butik. Inget stort utbud av tidningar dock, men har man tur så…

Någon som vet vad det är för haflinger som pryder framsidan, och vem som skrivit artikeln?

~Livet är som en cykel. Slutar man trampa faller man av!~

Carina-J
0

Jaha ja, nu är tidningen inhandlad. Men inte vet jag hur textförfattarinnan tänker? Det är ju Edelbluthaflinger det rör sig om. Edelblutaren är nämnd som en ädlare och sportigare typ av haflinger, och kallas nästan hela tiden för haflinger i artikeln. Det är inga bilder på svenska hästar utan författarinnan har varit till stuteri Haflingerhof i södra Tyskland. Där de alltså satsar på att föda upp Edelbluthare. 

Måste bara få citera några meningar i artikeln:
"För att räknas som en Edelbluth-haflinger ska hästen ha minst 1,56 procent och högst 25 procent arabiskt blod i sig. Om andelen arabblod är lägre än 1,56 procent registreras hästen fortfarande som en haflinger och över 25 procent får hästen inte registreras överhuvudtaget."

Ja, behöver jag säga mer? Bilderna är förstås fina, hingsten på framsidan föreställer föresten Nebos II. Om han är haflinger eller Edelbluthare törs jag inte säga. Vill ni inte läsa om Edelbluthare som kallas för haflinger i var och vartannat ord, så bör ni inte köpa tidningen.

Carina-J
0

Om detta är den Nebos II som står i Blå basen, och som är pappa till Nilton, så är han Edelbluthare enligt nämnda bas. Nebos II:s mor står dock icke med %, ej heller hans morfar, men plötsligt på hans morfars fars sida dyker 25 % upp. Av någon anledning, (som bara SH kan svara på)  har % plockats bort på hans mor och morfar och på honom själv.

BrittaD
1

Ja, allting är som vanligt då med andra ord? 😕 eller 😂

~ Man kommer aldrig först om man går i andras fotspår ~

haflingerforum.nu

BrittaD
0

Står det i tidningen att det är Nebos II?

Jag har bara fått fram tidningen på nätet och där står på framsidan

livsglädje! Haflingerhingsten Nemo rasar ut.

haflingerforum.nu

Carina-J
0

Tyvärr står det ju inte vilken häst det är på omslaget. Men hästen på omslaget har en exakt likadan stjärn och snopp och vit fläck på underläppen som Nebos II i varje fall.

BrittaD
0

# 2

Och står det edelbluthaflinger på Nebos II i Blå Basen? Jag trodde också att det skulle stå så men när jag tittar nu står det haflinger …

Nebos II, som är en mycket framgångsrik edelbluthaflinger i Tyskland, har 3,125 % ox. När rasen edelbluthaflinger skapades i Tyskland fick de haflinger med upp till 3,125 % ox som var registrerade som haflinger under en övergångstid välja om de ville vara haflinger eller edelbluthaflinger. Ägaren till Nebos II valde att registrera om honom till edelbluthaflinger.

Om varför Blå Basen tappat bort arabprocenten här - och på många andra ställen - har jag mycket att berätta, men det är så mycket att skriva så jag orkar inte just nu. 😢

haflingerforum.nu

BrittaD
0

Den vackra omslaghingsten har iaf en vådligt retuscherad kritvit man. 🤓 Det finns ju såna fotoprogram, omtyckta av dem som publicerar haflingerfoton - inte jag, jag har inget sånt program när jag gör min lilla tidning …

haflingerforum.nu

Carina-J
0

Nä, inte stod det att Nebus II var Edelbluthare i Blå basen inte, men det såg man ju när man tittade i stamtavlan. Partajar

Nu ser jag också att det står Haflingerhingsten Nemo rasar ut, på den sidan där det står vad tidningen innehåller. Ja, i så fall är det väl en son till Nebos II då, som är en exakt kopia av far sin…

BrittaD
0

Vem hade förresten skrivit texten? Omslagsfotot var taget av en dam i Skåne, såg jag.

haflingerforum.nu

Carina-J
0

Text och foto Marielle Andersson Gueye.

BrittaD
0

Hon är tydligen en mycket anlitad fotograf, hittade bl a denna bok, som dock inte fanns på några svenska bibliotek:

Hingstboken : hingstar i svensk varmblodsavel 2009 / [foto: Marielle Andersson Gueye ; artiklarna: Katarina Andersson ; översättningarna: Hillevi Brasch och Jessica Eile]

haflingerforum.nu

BrittaD
0

Undrar hur många som läser Hästmagazinet.

Alltför många för oss som vill föra fram haflingern iaf. Tala om marknadsföring!

haflingerforum.nu

Carina-J
1

Det som är lite märkligt är att mitt upp i alltihop så finns en faktaruta om - haflingern. Och där står klart och tydligt att att för att få kallas för haflinger får den högst ha 1,563 procent främmande blod.
Folk som läser artikeln måste bli väldigt förvirrade…Funderar

Poison-heart
2

Jag har skickat ett gnäll-mejl till Hästmagazinet eftersom jag också tycker de är helt ute och cyklar när de på framsidan skriver att det ska handla om haflinger men sen skriver de om oäktingar… 😡

BrittaD
2

Heja dej, Poison-heart! 🌺 Bra jobbat!

Fast edelbluthaflinger är inte oäktingar. Lika litet som russ eller ardenner. Rasen har tillkommit för att få ordning på haflingeraveln i främst Tyskland och det finns renrasiga edelbluthaflinger liksom det finns renrasiga haflinger (med ox upp till 1,56%)

Fast skall artikeln handla om haflinger så skall den naturligtvis göra det och inte om en annan hästras! 🤓

haflingerforum.nu

Carina-J
0

Jag tror Poison-heart menade att Edelblutharen är en oäkta haflinger -och det är den ju. Får idé

Håller med om att det var jättebra jobbat av Poison-heart! BlommaBallong

Poison-heart
1

#15 #16 Tack så mycket 🙂

Nu återstår det att se om jag får något svar.

Eldfuxen
2

Jag instämmer också i heja-kören. 🌺

# 16 Och jag är ganska säker på att BrittaD menade att det är de inte. Edelbluthaflinger är inte oäkta haflinger, utan en egen ras, precis som connemara eller fjordhäst. Fast jag förstår hur du och Poison-heart menar, med tanke på namnet och med tanke på hur rasen uppkommit. Men ska man vara strikt och korrekt så är det en annan ras och inget annat. 🙂 Och då blir det ju ÄNNU mer fel att skriva om den inne i tidningen.

http://www.stuterieldfuxen.se haflinger@bahnhof.se

Poison-heart
0

Men kan verkligen en Edelbluthaflinger få ett pass som just Edelbluthaflinger i Sverige? De blir väl okänd eller sv. ridponny? För i så fall räknas de ju inte som en ras i Sverige.

Tänk vad trist att Hästmagazinet valde att göra sin artikel om ett stuteri i Tyskland, istället för att försöka få fatt på någon i Sverige och göra reklam för våra svenska haflinger ❤️ Det gagngar ju ingen annars känns det som. För om de skulle ha rasspecial om t ex Arabiskt fullblod skulle de ju bombis göra en artikel om svenska uppfödare.

BrittaD
1

Edelbluthaflinger fick edelbluthaflingerpass i Sverige under tiden 2009-2010, då föreningen Svenska Föreningen för Edelbluthaflinger (SFEH) var godkänd av Jordbruksverket och även medlem av SH. Efter det finns ingen avelsorganisation för edelbluthaflinger i Sverige eftersom Jordbruksverket inte godkände paraplyorganisationen Haflinger-Edelbluthaflingerförbundet i Sverige (HEF) som egen avelsorganisation och SFEH vägrar att göra SH till avelsorganisation för edelbluthaflinger, eftersom SH inte kan skilja de båda raserna åt och det räcker med att de felregistrerar haflinger. 😈

Idag blir edelbluthaflinger registrerade med raskod 10, specialras. I Blå Basen kan man se några sådana under olika haflingerhingstars avkommor.

haflingerforum.nu

BrittaD
2

# 16

Och som den vän av ordning jag är så tjatar jag vidare att rasen heter edelbluthaflinger och inte edelblut. Edelblut är nämligen = arab.

Håller med många om att namnet (det långa) är ganska misslyckat, tyskarna som avlar på haflinger var tex mycket upprörda för namnet låter ju "finare" än haflinger. Edel, så ädelt! Det fanns andra neutralare namn på förslag men det blev edelbluthaflinger som godkändes i Tyskland. Fast det förstås, där stavas det med stort E, eftersom tyskan har stor begynnelsebokstav på alla substantiv. När sen vi skriver alla hästraser med små bokstäver (åtminstone jag) blir det väldigt konstigt att det tyska Edelbluthaflinger blir det svenska edelbluthaflinger.

Hm🤓

haflingerforum.nu

Eldfuxen
2

#19 om inte edelbluthaflinger är en ras så var, med det resonemanget, haflinger inte en ras i Sverige 2010-2011. 😮En hästras är väl en hästras oavsett om man kan registrera den i Sverige eller inte. Criollo är t.ex. en argentinsk hästras, som en hästtidning kan skriva om, även om den mig veterligen inte kan registreras som sådan i Sverige. 🙂

Poison-heart
1

#22 jo det har du ju förstås helt rätt i :)

BrittaD
1

# 22

Vän av ordning ändrar

"haflinger inte en ras i Sverige 2010-2011" till 

"haflinger inte en ras i Sverige 2010-2012-06-11" 🤓

haflingerforum.nu

Eldfuxen
0

# 24

Du har rätt som vanligt. ❤️

Carina-J
0

#18 Jag förstår ditt resonemang, men jag definierar ordet "oäkta" med något som ser ut som det äkta men inte är det - vid jämförelse. Edelbluthaflingern ser ju ut som en haflinger - om man jämför dem, men  är förvisso inte det. Sedan kan ju det oäkta för den skull vara äkta i ett annat sammanhang, det beror ju på vad det jämförs med. Eller inte jämförs alls. Svårt det här… SkrattarGlaspärlor som ser ut som diamanter är ju oäkta om man jämför dem med diamanter t ex, men är för den skull ändå äkta pärlor.

Poison-heart
0

Det är intressant hur det i artikeln låter som Edelbluthaflinger är något man ska sträva efter "För att få räknas som Edelbluth. krävs minst 1.536% arabblod och max 25%".

Ja va ska man säga 😭

BrittaD
3

Ja, men det är många som tycker så i Tyskland. Många som tävlar t.ex. Det var ju därför man korsade haflinger med arab - för att man trodde man skulle få en mer högpresterande häst.  Allting beror ju på från vilken sida man ser en sak. Och vad man har för mål med aveln. Sverige är inte norm för hästvärlden. 

Fast det tror jag inte framgår av artikeln. Hon som skriver är naturligtvis helt okunnig om bakgrunden och om diskussionerna och har bara råkat hamna hos en edelbluthaflingerfan.

Jag är ingen edelbluthaflingerfan men jag försöker bara förklara att det finns fler sätt att se på saken är vad en svensk med haflingerglasögon ser. 🥵

haflingerforum.nu

Eldfuxen
0

Ni som har läst artikeln: Vad heter stuteriet där hon varit? Det finns många Haflingerhof i Tyskland, har det något mer i namet, t.ex. "Haflingerhof Eldfuxen" (påhittat namn, såklart 😉 )

Carina-J
0

#29 Ja, bara en sån sak, att kalla gården Haflingerhof, när man föder upp en helt annan ras…

Vet inte om han är privatperson eller en mer offentlig person, så jag avstår från att skriva ut  namnet. Men om du vet vem som äger Nebos II så…Skämtar

Poison-heart
0

Jag kommer inte ihåg namnet. Jag gjorde en fuling och snikläste tidningen i affären - sen blev jag så arg att jag inte ville köpa den. Men han hade en stor uppfödning. Bla hingsten Amor också.

Eldfuxen
0

Å# 30: Åh, nu vet jag vem det är! Ja, då är det inte så konstigt om edelbluthaflinger framhålls i artikeln. 😎

# 31: Jaha minsann. Då är artikeln inte bara förvirrad vad gäller raserna då, utan även ganska så inaktuell … Han som äger Nebos II ägde tidigare även en (enligt mig mycket vacker - ni kan se honom exempelvis här) edelbluthaflingerhingst vid namn Amor. Saken är bara den att han sålde Amor till Baden-Württemberg sommaren 2011, och enligt den information som jag har så är Amor numera en valack. 🤦‍♂️

Och innan ni hoppar på mig för att jag säger att Amor var/är vacker så jo, man kan tycka att en edelbluthaflinger är vacker även om man är haflingernörd, precis på samma sätt som man kan tycka att en arab är vacker, eller en nordsvensk eller en welsh mountain. 😉

Eldfuxen
1

Förtydligande: Ägarna till "Haflingerhof" sitter i den tyska Edelbluthaflingerföreningens styrelse.

Och Carina-J: Det är inte så konstigt ändå att gården heter Haflingerhof. Gården och stuteriverksamheten är bra mycket äldre än rasen edelbluthaflinger, så när de gav den namnet så räknades alla deras hästar som haflinger. 🙂

Carina-J
0

Aha, då blev nog reportaget skrivet och bilderna tagna vintern 2010/2011. Kommer ihåg nu att Amor var omslagspojke åt samma hästtidning. Kolla här: http://haflinger.ifokus.se/discussions/4d713265b9cb462233049a7e-reklambilder-pa-haflingers?4d71254bb9cb462141048fbf-6 

BrittaD
0

Så då var artikeln dessutom gammal skåpmat! 😟

haflingerforum.nu

Poison-heart
0

Det verkar inte som det bara är hästmagazinet som har svårt att skilja på haflinger och edelbluthaflinger.

I min haflingeralmanacka från 2012 från Gabrielle Boisselle (stavning?) finns hingsten Nebos ll med på två bilder och där står det att han är en haflinger 🥵

Carina-J
0

Ack ja… Ledsen

Synd att inte ägarna kan informera mer vad det är för slags hästar fotografen fotograferar.

BrittaD
1

# 36

Och värre ändå att SH inte kan skilja på dem, tycker jag 😭

haflingerforum.nu

BrittaD
0

# 14

Poison-heart, har du fått något svar från Hästmagazinet?

haflingerforum.nu

Poison-heart
0

Nej inte ett knyst 😴 Har till och med skrivit på deras facebook-sida men inget svar där heller. Antar att de inte bryr sig eller vet vad de ska svara?

BrittaD
1

Vad har dom för e-postadress? Vi är väl fler som kan skriva 😎

haflingerforum.nu

Carina-J
0

Chefredaktören och ansvarige utgivaren har robert@hastmagazinet.com

BrittaD
0

Tack!

haflingerforum.nu

Poison-heart
0

Jag har skickat mina synpunkter till både ansvarig utgivare samt hastmagazinets egna mejl. Inget svar än 😟

Poison-heart
0

Kors i taket!! Nu plinga det till i mejlen:

Hej!

Nja, den allmänna uppfattningen är nog att de är varianter på samma ras, även om stamböckerna säger annat.

Med vänlig hälsning

Robert Solin

Chefredaktör/Ansvarig utgivare

Hästmagazinet

0705-37 96 30

7 mar 2013 kl. 11:16 skrev Patricia Ek <haflinger_girl@hotmail.com>:

Tack för snabbt svar!

Men håller inte du med om att det blir lite fel att skriva haflinger på omslaget för att sedan skriva om edelbluthaflinger i artikeln? Då blir man ju lurad av att köpa tidningen men sen står det i själva verket om en annan ras.

Med vänlig hälsning, Patricia

Skickat från min iPhone

7 mar 2013 kl. 11:14 skrev robert@hastmagazinet.com:

Hej!

Tack för dina synpunkter! I det här fallet passade det utmärkt att för en större allmänhet presentera de olika haflingervarianterna som finns, med de underbara bilderna från Marielle Andersson Gueye som bas - det är inte en artikel om Svenska haflingerförenigen eller dess verksamhet. Det kanske är uppslag till en kommande artikel.

Självklart kan det finnas detaljer som inte alla håller med om, men vi är helt övertygade om att alla som är involverade i haflingerrasen här i Sverige genom denna artikel fått mycket god indirekt uppmärksamhet. De reaktioner vi fått är i huvudsak mycket positiva och kan nog inte uppfattas som negativa för svenska haflingeruppfödare.

Med vänlig hälsning

Robert Solin

Chefredaktör/Ansvarig utgivare

Hästmagazinet

0705-37 96 30

BrittaD
0

Robert for president 🏆

haflingerforum.nu

Poison-heart
0

Ja, vad ska man säga 😮 Sorgligt att en tidning inte kan publicera korrekt information. Men sen att han förnekar att han gjort det är ännu värre…. 🐖

BrittaD
0

Som det står i min ordspråksbok:

Det är mänskligt att fela!

Det är ännu mänskligare att skylla ifrån sig!

Jag kunde bara inte låta bli … det är naturligtvis inte alls roligt, och inte alls bra för rasen haflinger 😕

haflingerforum.nu