Haflinger iFokus

Haflinger

Etiketterhästvårdsjukdomar
Läst 4814 ggr
Shoshone
0

Klåda på haflinger!?

Någon här som har klåda/eksem i mindre eller större skala på sin haflinger? Sommar/vinter??

Carina-J
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Vi har ju en (sommar)eksemhäst. Hålls i schack med feta salvor i mankam och svansrot. Han kan alltså vara ute dygnet runt ändå, utan eksemtäcke.
Vi började stalla in honom nattetid, med start förra helgen, och efter första natten i box, så hade han kliat fram svansroten. Det gick undan det! Oskyldig Snacka om att man blev chockad vid utsläppet morgonen efter.

Vet inte om det var en följd av eksemet, om det började klia för att han blev stressad. Annars stallar man ju in eksemhästar för att de ska må bättre, men här blev det plötsligt tvärt om.

Erkännas ska, att jag inte smorde in honom den kvällen heller som jag brukar, just med tanke på att han skulle stå inne. Rynkar på näsanSkäms

~Livet är som en cykel. Slutar man trampa faller man av!~

Shoshone
0

Intressant! Har du provat gett zink till honom??

Var nämligen på en foderföreläsning i veckan och de rekomenderade zink och det var många som provat med lyckat resultat på sina islandshästar Skrattande

Om du googlar på zink till häst så hittar du mycket läsvärt/tänkvärt!

Jag har beställt från Danmark nu så det kommer i början på nästa vecka Glad

Carina-J
0

Provade zink första året, men inte ihärdigt. Jag tröttnar så fort när det inte blir snabba resultat. Men zink är ju väldigt bra för hår hud och naglar, så jag får nog pröva igen.

Zink är ju väldigt bra utvärtes på, framför allt, vätskande sår också. Har alltid tuber av zinksalva och zinkpasta i stallapoteket. Pastan sitter kvar i väder och vind och hindrar flugor att komma åt såren.
Just av den anledningen köpte jag zink hos Crearome för ett litet tag sedan, i syfte att göra egna sårkrämer.

Varför beställer du ända från Danmark, och i vilket syfte, dvs är det shettisen eller någon av dina haflinger som har eksem?

Shoshone
0

Det är Shone som utvecklade någon kraftig klåda på hela kroppen förra året. Jag var på foderföreläsning för ett foder som jag inte kommer ihåg vad det heter nu men de hade en zink-kur man skulle ge i en månad så jag beställde en sån från dom Glad

Carina-J
0

Nej, men oj! Hur yttrar den klådan sig då? Utslag, ömhet, svullnad, sår? Har hon alltså klåda fortfarande?

Vill gärna få rapport sedan, om zink-kuren fungerar.

Shoshone
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Alltså hon kliade hela kroppen men mest halsen, lixom bredvid manen och sen på sidorna på magen, manken och uppe på rumpan, det var överallt! Hon kliade av typ hela sin man men rörde inte svansen!

Därför jag inte villa klassa det på en gång som vanlig eksem för då brukar det vara man och svans som gäller men när det är på KROPPEN! Det var konstigt. Så därför trodde vi ju förstås att hon fått ohyra/djur/löss i pälsen och började leta ägg och behandlade med alla möjliga medel och hon skulle tvättas i allt!

Vi gjorde biopsi och tog blodprov men det visade ingenting, annat än att immunförsvaret var kraftigt "attackerat" så hon fick gå på kortison kur efter kortison kur för att lugna ner immunförsvaret så  att klådan dämpades men det blev inte ett dugg bättre.

Vi köpte salvor och kladda in henne med men det var ju förstås lite svårt med tanke på att man inte kan smörja in en hel häst kropp i salva!

Denna sommar har hon levt sitt liv inburad som en mumie i diverse kläder och sovit inne varje natt..

Skulle säga oxå hur det yppar sej, det blir som elefanthud som valkar sej i man-kammen och så kliar hon upp stora sår på kroppen. Kan ta med en bild från när det var absolut värst! Huden bara reser sej som när man målat med plastfärg i ett fuktigt stall och färgen reser sej och sitter några mm utanpå väggen, löst. Så blev hennes hud, gick att plocka bort skinnbitar.

Jag tycker veterinärerna var väldigt insnöade på hur man kunde behandla henne på utsidan men ingen brydde sej om hennes insida! Blodprov var taget o visade inget men på foderföreläsningen sa de att flera gånger har det hänt att man tagit blodprov på en häst och den visar en viss mängd zink, sen efter zink kuren så tar man nytt blodprov men zink mängden är oförändrad men eksemet borta!! Bra jäkla konstigt.

Jepp, jag kommer nog börja behandlingen nästa helg så jag uppdaterar dej om cirkus en månad =)

Carina-J
0

Men fy så läskigt. Stackars pålla!
Men blir det inte bätte vinterhalvåret då?

Att de vid eksem kan få klåda på andra ställen än i man och svans, det vet jag av egen tråkig erfarenhet. Uppe på korset är ett utsatt ställe, och sidan av halsen blir rejält gnussad. Vår haflinger fick också krackelerad och lossnad hud, främst i hudvecken som bildades i mankammen pga att mankammen svullnade upp rejält. Och små sår, som om de vore rispade med rakblad, dök upp överallt. Främst i ansiktet. Han fick däremot aldrig elefanthud varken i mankam eller svansrot.

Svansen var av någon anledning det ställe som klarade sig längst. Såg ut att vara olika perioder för var kliet hamnade.

Har nog provat det mesta i smörjväg, salvor som hjälpt någorlunda under en kort period, men sedan har eksemet blossat upp igen. Nu håller jag det i schack med feta salvor och mankammen och svansroten har inte svullnat/kliat på flera somrar. Visst kan han stå, som de andra, och gnugga sig mot något träd nu också, men det blir inte det där maniska. Nu kan man ropa på honom och han kan "släppa trädet", det kunde han inte förut, då var kliandet viktigare än t o m gräset/maten.

Helt säkert kommer det från något olag inifrån. Det brukar det mesta göra. Tyvärr är detta en mycket kräsen och petig häst, så det är svårt att prova någon tillsats.

Carina-J
0

Hur gick det med zink-kuren? Blev det någon effekt?

Shoshone
0

Jag har gett henne i en månad nu innan säsongen drog igång så hon skulle ha nått skydd men än så länge har det inte hänt så mycket.
Hon har börjat rulla sej lite, det har varit feta mygg på kvällarna men jag har switchat henne nu och håller efter ordentligt med den svarta flaskan med spray, kommer inte ihåg va den heter.
Så vi får se hur det ter sej framåt sommaren nu..

Hon verkar inte ha eksem iaf utan det är mer att hon är känslig för myggen och knotten. Hon kliar inte upp svansroten utan kliar mer bara där de sätter sej och biter så därför sprayar jag nu längs hela manen och ryggen med sprayen så får vi se :)

jag hör av mej vidare :)

[cancan]
0

Har haft exem på mina russ, som hjälpt eller försvunnit helt med hjälp av MJ-salva Glad

Carina-J
0

#10 Ja, MJ-salvan har jag hört gott om på olika forum, men vet inte var jag hittar den?

Carina-J
0

Shoshone hur gick det med klådan i somras? Blir hon bättre eller sämre? Ger du henne något speciellt?

Switchen, plus en del andra bra preparat mot knott, finns inte längre att få tag i… Arg