Hingstpremieringar för haflinger 2013
Nu har SH lagt ut propositionerna för avelsvärdering av hingstar, bl. a. haflinger med raskod 32. Det finns två platser att visa på:
Suderbys gård, Gotland 3 mars 2013
Axevalla travbana, 7 april 2013
På båda platserna är domarna Elisabeth Ljungstorp och Ronny Johnsson med suppleanterna Kurt Larsson (Gotland) och Madeleine Beckman (Axevalla).
~ Man kommer aldrig först om man går i andras fotspår ~
haflingerforum.nu
Haflingerhingstar har ju inte kunnat visas på flera år – senaste gången var 2009! - så det skall bli spännande att se vilka som kommer att visas i år.
haflingerforum.nu
Här kan man läsa mer
haflingerforum.nu

Jag hoppas det kommer några till Axevalla för jag tänkte åka dit och kolla :-)
Det gör det säkert 
Det är ju bara att kolla vilka unghingstar - 3-åringar och uppåt - det finns, dvs som inte kastrerats än. Det finns väl åtminstone 4 Nachtmannsöner.
Sen kan man så småningom se på SH:s hemsida vilka som anmäler sig. Det går inte att vara hemlig nu för tiden.
haflingerforum.nu
Spännande!
På Gotland har jag förstås svårt att tro att det kommer att visas fram någon haflingerhingst, men till Axevalla bör det väl kunna komma några. Som BrittaD skriver, så finns det ju några okastrerade Nachtmann-avkommor.
Det blir att hålla koll på SHs hemsida nu då.
~Livet är som en cykel. Slutar man trampa faller man av!~
Nä, på Gotland finns ju Knappekullas Waquero, valack sedan länge, men som många "ponnyföräldrar" som sett honom beklagar att han inte är avelshingst. 
haflingerforum.nu
Brukar man visa upp 2-åringar? får snart hem min 2-åriga hingst som jag ska försöka få godkänd, men han är ju inte så gammal än
Såg inte vart åldrarna stod på hemsidan, någon som vet?
En hingst som avelsvärderas skall vara 3 år eller äldre. Det står i propositionen, men framför allt står detta i SH:s hingstpremieringsreglemente, men detta har SH inte lagt ut ännu konstigt nog. 
haflingerforum.nu
Såg i en annan tråd att din unghingst inte är en haflinger, så de här hingstpremieringarna är hur som helst inte öppna för honom.
Sorry!
haflingerforum.nu
Nej honom har jag inte tänkt få godkänd, hans kastrering är bokad! Men har precis köpt en renrasig haflinger efter Wictor Wican, som är lika gammal som min andra. Självklart är det ju denna jag ska ställa ut 
Hoppsan! 
Då får du berätta vem det är och var han kommer ifrån, för han är inte registrerad i Sverige än vad jag kan se i Blå Basen.
haflingerforum.nu
Och så har SH inbjudit haflingerhingstar till två premieringsplatser till:
Umeå 20 april 2013
Boden 21 april 2013
Kanske det dyker upp någon där. Det finns ju åtminstone en haflingeringst som verkat uppe i de norrländska buskarna.
haflingerforum.nu
Domarna i norr är Morgan Johnsson och Elisabeth Ljungstorp med Madeleine Beckman som suppleant.
haflingerforum.nu
Han blev importerad från Danmark för ca ett år sen. Någon som kan berätta för mig hur han kommer till i blå basen? Måste man skaffa ett svenskt pass till honom då? Han har ett danskt och det kan han ha livet ut, men måste han ha ett svenskt för att finnas med i blå basen eller hur gör man?
Han måste registreras i Sverige och få ett svenskt registreringsnummer för att hamna i Blå basen, som är SH:s databassystem, och också för att kunna visas på en hingstpremiering i Sverige.
Ta kontakt med SH, Svenska Hästavelsförbundet, kontaktuppgifter hittar du på www.svehast.se, så får du svar på dina frågor.
Sitt danska pass behåller han hela livet som du skriver.
haflingerforum.nu
Var inne och tittade på SH:s hemsida och ännu är inga haflingerhingstar anmälda.
Anmälningstiden har gått ut för Gotland, men det var ju ingen som väntade att det skulle dyka upp någon haflinger där.
haflingerforum.nu
Får jag inflika att i Ebbs godkändes sex nya hingstar i lördags -2.2 - av sju visade.
haflingerforum.nu
Får jag inflika att i Ebbs godkändes sex nya hingstar i lördags - 2.2 - av sju visade.
Här finns lite mer att läsa om det
haflingerforum.nu
Nu har en haflingerhingst anmälts till Axevalla,
3-årige WIX e. Wilco 26 u. Angie 490
haflingerforum.nu
Om ni var på haflingerriks ifjol, så har ni sett Wix.
haflingerforum.nu

Vad roligt! Jag tror bestämt han var i Töreboda i förrfjol också ☝️
Ja,det stämmer 👍
haflingerforum.nu
Nu har en andra haflingerhingst anmälts till Axevalla,
4-årige NICKELBACK e. Nachtmann 32 u. Fiorella 516
haflingerforum.nu
Även Nickelback visades på haflingerriks ifjol.
haflingerforum.nu
Kul! Då blir det då några haflingerhingstar visade i varje fall. 
Det blir säkert minst en till 🙂
haflingerforum.nu
Nu har jag kollat med ett par haflingerunghingstägare som avvaktar och inte kommer med sin hingst i år.
Men visst än kan det komma någon till. Det är fem dagar kvar att anmäla sig till Axevalla. 🏆
haflingerforum.nu
Läste i Ridsport att SH dragit ner på antalet domare per premiering för att spara pengar.
Och visst är det lite magert domarteam i Axevalla? Två svenska domare skall döma (hittills anmälda) 15 hingstar tillhörande åtta olika raser? Det kan inte vara lätt. Hingstpremieringar är kinkiga ting också, poängen vägs på guldvåg och en poäng hit eller dit är skillnaden mellan att vinna eller försvinna. Jag vet inte om andra raser anlitar utländska domare speciellt för sin ras, men haflinger gör det iaf inte. Om det är för att spara pengar eller för att man är rädd för de (ofta strängare men samtidigt raskunnigare) utländska domarna, vet jag inte.
Lite synd, tycker jag.
haflingerforum.nu
Jag undrar en annan sak också.
Hur har de (hittills) 8-9 olika rasföreningarna samsats om just dessa två domare? Har föreningarna blivit tillfrågade och röstat fram dessa två med sedvanligt demokratiskt majoritetsförtryck eller är det SH som bestämt allting enväldigt?
Jag räknar inte med att få svar på min fråga, men P-h kanske vet? 🤔
haflingerforum.nu
Sista anmälningsdagen idag för Axevalla. Ingen mer haflingerhingst anmäld än så länge.
Och idag är tiden ute.
Men vi som tänker åka dit och titta får vara glada för de två tappra som kommer och prövar sina vingar🙂
haflingerforum.nu
# 28
Som det ser ut nu skall dess två domare döma 24 hingstar från sammanlagt 9-10 raser. 10 om man räknar Irish Cob och Tinker som två olika raser. 🥵
haflingerforum.nu
Nu är det bara att hoppas att domarna på Axevalla får rätt rasbeskriving för haflinger i sin hand när de skall döma haflingerhingstarna.
Det finns nämligen 3 olika rasbeskrivningar som är utlagda på olika ställen.
Naturligtvis finns det bara EN gällande rasbeskrivning, nämligen de PoR som Jordbruksverket godkände i somras (SJV diarienummer 36-75/11). Detta är LAGEN. Där står bl.a.
Mankhöjden vid tidigast 30 månaders ålder ska vara minst 137 cm. Bröstomfånget ska vara minst 155 cm för ston och minst 165 cm för hingstar.
(OBS att här står inget om övre gräns!)
När domarna dömer skall de följa SH:s Hingstreglemente 2013 och de rasvisa bestämmelserna för haflinger som finns där, se sid. 31-32 i http://www.svehast.se/files/user/pdf/Avelsvardering_hingst/Hingstreglemente_2013.pdf
Men där står något helt annat än i ovanstående PoR, nämligen
mankhöjden bör vara 143 cm, och den bör ej överstiga 150 cm. Gränserna kan överskridas om hästen i övrigt är rastypisk och harmonisk. Om hästen mäter över 153 cm ger detta avdrag för typ.
Detta senare är helt påhittade mått som inte har något att göra med den godkända rasbeskrivningen – som naturligtvis överensstämmer med moderorganisationen ANACRHAI.
För en månad sen skrev jag om detta till SH och begärde en rättelse, både tjänstemän och styrelsemedlemmar i SH säger att de jobbar med ärendet. Det är bara att hoppas att de snabbar på och rättar i sitt Hingstreglemente tills den 7/4. Nu ligger fortfarande fel rasbeskrivning på SH:s hemsida.
Och den tredje rasbeskrivningen då? Jo det är en som man kan hitta på SHF:s hemsida och där ” **bör hingstarnas mankhöjd vara
**
mellan 145 och 150 cm!”
NOLL KOLL 

haflingerforum.nu
Ursäkta om utskriften ser litet osnygg ut, men jag har klippt och klistrat från olika dokument. Det går säkert att läsa i alla fall.
haflingerforum.nu
#33 Kan man annat än ta sig för pannan och sucka - igen. Det är lika stor oordning som vanligt med andra ord!
Ja, det blir till att hoppas att hingstägarna har koll på detta, så deras hingstar blir bedömda efter rätt reglemente.
Det blir jobbigt för domarna med så många raser att döma att, i kanske sista minuten, läsa in sig på nya regler. Om de nu får dem alls, vill säga.
Det fanns ju så klart andra fel i SH:s hingstpremieringsregleente, andra påhittade krav och fel som leder till poängavdrag, men detta med mankhöjden var det mest konkreta.
Ja, jag undrar verkligen vem det är som fabricerar dessa felaktigheter som ju kan få förödande konsekvenser. Det är ju SH som ansvarar för beslutet och vad som står i reglementet, men förslagen till de rasvisa bestämmelserna kommer från SHF:s styrelse.
Hallå, sover ni där? 😡
haflingerforum.nu
# 35
Du skriver:
"Ja, det blir till att hoppas att hingstägarna har koll på detta, så deras hingstar blir bedömda efter rätt reglemente"
Jo, tjena - den ena hingstägaren (INTE Nickelbacks) sitter själv i styrelsen! 🤐 Som ORDINARIE och inte alls ny ledamot till och med 😢
haflingerforum.nu
Med risk för att ha fel men är inte reglementet bara en guideline? Domarna behöver väl vara uppdaterade på i vilken riktning rasen är på väg och utifrån avelssynpunkt titta på om hingsten kan producera föl som det finns efterfrågan på?
Nej, reglementet är det som domarna skall följa vid premieringarna. Och det är bara om domarna gör ett formellt fel vid premieringen som hästägaren kan överklaga avelsvärderingsnämndens beslut.
Och om domaren dömer efter ett felaktigt reglemente ger det ju hingsthållaren alla möjligheter att överklaga om hingsten blir underkänd.
PS. Jag har kollat detta med Jordbruksverket, där jag till och med fick rådet att anmäla denna fadäs till Länsstyrelsen, vilket jag alltså INTE gjorde, jag skrev bara och bad SH ändra sitt felaktiga reglemente.
haflingerforum.nu
# 38
Och det du skriver om domarna - jag suckar bara -
det kanske gäller i de bästa av världar, kan tänka mig att det är så i de stoooora haflingerländerna där du vistas.
Men här och nu i Axevalla skall två domare på en dag döma 24 hingstar från 10 olika raser. Dom behöver nog först av allt en korrekt rasbeskrivning att hålla i handen. 😕
haflingerforum.nu

Såg i infon som SH lagt upp så ska haflingerhingstar visas på hårt underlag. Någon som vet varför det är så?
Hallå! 😮
Nu har SH lagt ut information om Axevalla på sin hemsida under NYHETER.
Här är länken:
http://www.svehast.se/files/user/pdf/Avelsvardering_hingst/Info_hemsidan_Axevalla_2013.pdf
… men de rasvisa bestämmelserna är fortfarande fel …
haflingerforum.nu

#38 BrittaD har rätt. Reglementet är det som gäller. Varför skulle domarna döma på ett annat sätt än det som föreskrivs i reglementet? Det verkar ju väldigt komplicerat.
#41 För att då syns rörelsernas korrekthet bäst.
http://www.stuterieldfuxen.se haflinger@bahnhof.se

#43 men varför gäller det enbart haflinger?

#44 Antagligen för att vi i SHF en gång i tiden inspirerades av hur man gör i andra länder. De andra raserna har kanske inte den "traditionen". 🙂
Vad jag menar är till exempel höjden, reglementet säger 138 - 150 i de flesta länder men domarna godkänner inte hingstar under 145 för att de inte utvecklar rasen då man vill ha ston runt 146 - 150.
De besluten tar ju domarna baserat på kännedom om haflingeraveln och dess marknad, inte på hästkunnande.
Igår gjorde SH en korrigering av hingstpremieringsreglementet.
Nu står så här i de rasvisa bestämmelserna för haflinger:
Mått enligt rasbeskrivning för haflinger.
Färg: enligt rasbeskrivning för haflinger.
Och?
Vilken rasbeskrivning då?
Den som stär på SHF:s hemsida?
Finns det inga gränser för dumheten? 🤪
haflingerforum.nu
Vilka tänker åka till Axevalla - mer än jag? 🤓
haflingerforum.nu
- och Poison-heart? 🤓
haflingerforum.nu

Jag har inte bestämt till 100 % om jag ska åka. Beror på när Havanna har tänkt kläcka 🥳
Jag hoppas i varje fall att den/de som åker rapporterar resultaten här efteråt. Gärna med bild också.
Jomenvisst ska ni få resultaten 🏆 - men foton spar jag till min tidning haflingerforum.nu som skall komma ut med nummer 21 direkt efter Axevalla - annars får jag ju inga nyheter i den. Fast visst, det finns nog några andra nyheter att berätta om också! 😃
Och direkt efter Axevalla är ju en viss överdrift, eftersom jag gör en papperstidning och den tar ju lite längre tid att tillverka och distribuera än en elektronisk dito. 🥵
haflingerforum.nu
# 50
Ser det nära ut? 🤔
Ursäkta, det är ju en annan tråd …
haflingerforum.nu

# 53
Ja vem vet 🤔 Juvret har växt lite men stannat till nu. Bäckenbanden känns slappa. Härom kvällen ville hon inte äta så mycket medan hon nästa kväll vräkte i sig maten. Hon är ganska trött. Så, hur ska man veta 😕 Lär ju inte titta ut någon fölis närmsta dagarna iaf.
En ny haflingerhingst godkänd -
WIX som fick 8-7-9-8-8= 40 poäng
Galoppen 9 poäng
Ridprovet 4x8=32
Mankhöjd 141 cm, bröstomfång 171 och skena 21
haflingerforum.nu
Nickelback som alltså inte godkändes
fick 8-8-6-8-7=37 poäng
Ridprovet 7-8-6-7=28 poäng
Mankhöjd 147,5, bröstomfång 174 och skena 19 cm
haflingerforum.nu
Båda hingstarna fick en 10:a i temperament, det är en bedömningspoäng som veterinären ger.
haflingerforum.nu
Det var förresten en ändring av domarteamet:
Elisabeth Ljungstorp var ordförande och Madeleine Beckman var ledamot i stället för Ronny J, som var sjuk.
haflingerforum.nu
Tack för info!
Är det fortfarande obligatoriskt med ridprov, eller är det frivilligt? Visar de hingstarna ridna i moderlandet?
Och så vill jag passa på att gratulera Wix ägare! 
Här kan du se vad som gäller vid avelsvärdering av haflingerhingstar i Sverige:
http://www.svehast.se/files/user/pdf/Avelsvardering_hingst/Hingstreglemente_2013.pdf
Jag är inte säker på hur regelverket ser ut i ANACRHAI, det får någon annan svara på.
haflingerforum.nu
I Tirol krävs rid och körprov men detta sker efter att hingsten blivit godkänd för avel. Tyskland har det också som krav om jag inte har fel, dock inte Belgien och Holland ännu.
Italien känner jag inte till om nu SHF räknar det som moderland.
Ja, SHF har Italien som moderland.
haflingerforum.nu
Litet märkligt att SHF inte presenterar sin nye hingst på sin hemsida -
fast märkligare ändå att det inte låg ute någon information FÖRE hingstpremieringen att det skulle visas två haflingerhingstar i Axevalla.
Jag var ju där - och trots att det visades hingstar från ÅTTA olika raser har jag aldrig upplevt en så liten publik tidigare på en hingstpremiering!
Alla "gamla hästkarlar" lyste med sin fråvaro 🤔
haflingerforum.nu
Nottingham, vad säger du om mankhöjden 141 cm apropå vår tidigare diskussion om de rasvisa bestämmelserna?
Förvånad? 😕
haflingerforum.nu

Bör inte mankhöjden ligga på minst 145 cm 🤔 Visserligen kommer ju en treåring troligtvis växa flera cm till. 141 cm är ju ganska litet.
Altså, nu har jag inte sett Wix men väl Nickelback. Om jag läser poängbedömningen på mitt sätt så verkar Wix blivit godkänd i huvudsak för mycket bra rörelser då Nickelback verkar ha varit något bättre byggd i kroppen.
Jag tror personligen att SHF bör tänka över vad man vill med haflingern i Sverige då jag fortfarande hävdar att det är avelsföreningen för rasen som ska bestämma hur deras häst ska se ut med hjälp av moderorganisation och inte domare från centralt håll.
Att bara ge ut ett regelverk som är så brett är bara att göra det lätt för sig.
Nu öppnar Tirol (HPT) sina dörrar för alla renrasiga haflingers med möjlighet för de med upp till 1,56% att gå med dock hamnar de stona i grundbuch I eller II och inte i zuchtbuch men det blir en kraftig konkurrent till SHF om de inte väljer väg.
Apropå mankhöjden kan jag bara säga att jag tycker inte det främjar en förbättring av rasen med en så liten hingst med tanke på att de flesta ägarna jag har kontakt med vill ha avkommor som blir 147+.
Om jag läser poängbedömningen så är det bedömningen av benen som avgjorde vilken hingst som godkändes. Skillnaden mellan 9 och 6 är samma som skillnaden mellan hingstarnas totalpoäng. Benpoängen innefattar ju också "rörelsernas korrekthet" så man kan förmoda att även de följande rörelsepoängen för skritt och trav är påverkade av "benpoängen"
Jag tycker att den svenska 5-skaliga poängbedömningen lägger enormt stor vikt på benen. Visserligen är det benen som är viktiga när hästen skall användas men det är ju de två första bedömningarna av typ (ras-, köns- och brukstyp) och huvud, hals, bål och kors som gör PR för rasen. Och som gör att "publiken" säger "Åhhh en sån vacker häst!"❤️
haflingerforum.nu
Visst är det så Britta, det man vill ha är också långa framben som ger stora chanser till att höja mankhöjden på sitt kanske något mindre sto.

Är det någon som har hört kritiken från hingstarna? Hade varit kul att höra vad domarna sa.
# 69
det man vill ha, skriver du.
Vilken man?
haflingerforum.nu
# 70
Jag hörde kritiken, men hann inte anteckna allt - som vanligt. Det går ju i en rasande fart, trots att "allt annat" lusar på i segaste tempo 😕
Det enda jag kommer ihåg är att domarna ansåg att båda hingstarna hade mycket god rastyp. Båda fick ju också en 8 på typ. Och jag har sällan sett två så typmässigt oika haflingerhingstar. Så då undrar "man" ju vad domarna menar … 🤔
haflingerforum.nu
# 70
Domarna sa också att Wix hade en balanserad galopp, Nickelbacks galopp "glömde" de att tala om - det minns jag också 🤐
haflingerforum.nu
Med man avser jag avlaren, en högbent hingst är vad jag söker för ett sto som är något mindre.
Fast det gör inte jag - eller gjorde inte jag, har ingen avel just nu.
Men jag varken vill(e) eller skulle vilja ha en haflinger så mycket över 140 cm. Max ett par cm i så fall 🤓
haflingerforum.nu

Rörelsernas korrekthet har inget med rörelsemekaniken i skritt, trav och galopp att göra. Det som det handlar om är att exempelvis en tåtrång häst biljarderar eller eller att en tåvid häst nystar. Rörelsemekaniken handlar om hur hästen använder hela sin kropp när den rör sig i skritt, trav eller galopp, t.ex. bra ryggverksamhet i skritt, bogfri trav eller en rund galopp.
Sen när det gäller mankhöjden så håller jag med BrittaD. Jag som är 170 cm lång känner mig precis lagom stor på mitt sto som är ganska nätt och 146 cm i mankhöjd. Hingsten som har mer massa men är lägre (142 cm) funkar också bra. Det är bara de som är mätta mindre som känns små för mig.
I tävlingssammanhang är ju också en häst på säg 146 -147 cm bra mycket mer värd än en som är 149 cm, då den senare måste tävlas mot stora hästar, medan den mindre går som ponny.
Och jag som bara mäter 160 m i strumplästen, är mer än nöjd om de håller sig strax över 140 cm. Och då blir fallhöjden alldeles lagom också!
Medicus, vi vill se denna bild i större format! Såg ut att vara en stilig pålle.
# 76
Eldfuxen, må så vara - det du skriver om rörelsemekaniken, men det är ändå 60 % av en bedömning i Sverige - vare sig det är avelsvärdering eller utställning - som baseras på benen, skritten och traven, 20 % av varje. Galoppen vid hingstpremieringen räknas ju inte in i de 40 poängen som skall uppnås. Det utomordentligt viktiga huvud-hals-bål och kors för dela på 20 % av omdömet, strikt matematiskt motsvarar då "betyget" på huvudet 5 % av hela bedömningen. Och detta tycker jag blir en sned värdering av hästens exteriör. Den 10-punktsskala som används utomlands tycker jag är mycket bättre när hästen skall beskrivas och bedömas. Och inte minst att det där förekommer ett sammanfattande omdöme som 10:e punkt, om jag minns rätt
haflingerforum.nu
# 74 Nottingham. Haflingerna skall användas också. Du är lång och kanske passar bäst på ett varmblod, men haflingern var från rasens begynnelse ganska liten. Jag har statistik bak till början av 1900-talet. 1900 - 1930 varierade mankhöjden mellan 127 och 148 med medel kring 138. Pietro De Paoli använde stångmått ( Hans bok äröversatt av Eldfuxen, utgiven av Cocodrilo bokimport), medan nordtyrolaren Thurner mätte bandmått. Eftersom ett flertal hästar finns i bådas böcker kan man få en formel som ger ett ungefärligt stångmått också för Thurners hästar. Frågan är vilken häst vi vill ha. Meningarna går isär. Jag håller på en haflinger som har den ursprungliga hästens fysiska och mentala egenskaper. Håller också med om att skall vi få avsättning för haflinger i Sverige så bör de vara lämpade för skogsridning, för banhoppning, körning och fälttävlan. Det är relativt få som köper haflinger för att ha dem i skyltfönstret.
# 76 Nottingham. Jag hittade mina excel-ark. Måste korrigera mig. Formeln gav på den tiden en skillnad mellan stångmått och bandmått på ca 12 cm. Mankhöjden med stångmått varierade mellan 128 cm (2 st) och 151 cm (1 st) cm med medeltal på 140 cm (median, mittpunkten med lika många över som under) och bara tre var mer än 148 cm i mankhöjd, medan 15 st var lägre än nu gällande lägsta höjd i Italien och en majoritet lägre än vad Hannes Schweisgut syftade till. Men detta var innan stamböckerna slöts. Tyvärr har stångmått och bandmått blandats firskt i debatten om haflingerhästens ursprungliga storlek.
Skulle ha varit intressant att höra Nickelbacks bedömning. På bild är han i varje fall snygg. Synd att det verkar vara något med benen som gör sådana poängavdrag.
Jag hörde som sagt de verbala omdömena, men hann inte notera dem - man borde lära sig stenografera eller banda omdömena. Jo, det var många anmärkningar på benen.
haflingerforum.nu
# 76 Nottingham.
Sen hittade jag mankhöjder mm på 250 ston ur Thurners bok från 1938 med ston huvudsakligen födda på 1920 och 30-talen.
De var 139 cm höga i medelhöjd (median) medan medeltalet var 138, min 131 cm (2st) och max 147 cm (2 st). Intressant nog varierade skenbensomfånget mellan 18 och 21 cm, dvs det vi se i dag på väsentligt högre haflinger. Det antyder att benen blivit smäckrare, medan vikten med all sannolikhet ökat? Från bildmaterial framkommer också att ledgångarna är mindre markerade nu (eller obefintliga) än då , vilket knappast kan öka hållfastheten vid terrängritt och banhopning. <Man undrar vat aveln är på väg?
# 74 m fl
För mig är haflingern ett kulturarv - en K-märkt häst ❤️
haflingerforum.nu
Mycket intressant map utvecklingen!! Bra fråga vart det kommer sluta, själv tror jag det kommer landa strax under 150 men fortfarande ganska tunna ben.
Sedan när det gäller storlekar och annat så måste i allafall jag tänka säljbarheten av fölet till skillnad från de som bara tar ett föl för egen del som då mer kan titta på egenskaper man vill ha beroende på användningsområde.

Fast man säljer väl till någon som tänkt använda hästen på ett eller annat sätt? Bland det mest säljbara som finns i Sverige är en maxad D-ponny, d.v.s. mankhöjd 148 cm, och bland det mest osäljbara är en häst med en mankhöjd på 149 cm. Detta om man tittar på hästsverige i stort, alltså alla raser.
Självklart kommer den att användas till nâgot men i de trakterna jag hâller till i är det hobbyridning, utställningar och avel och dâ är det tunnt och upp till 150 som är önskemâlet.
Och i Sverige är det som sagt brukbara hästar som säljs.
Skogsluffning, flickorna vill hoppa och tävla (som sagt, maxad C eller D-ponny skall det vara).
Den ras som kan visa fram goda resultat i Ponnyallsvenskan, meriterar sig för regionala eller nationella mästerskap, det är de raserna som säljs lättast och betingar högst pris. Och det är den realiteten Haflinger i Fokus lever i.
Men tyvärr är både rasen och aveln på katastrofal nedgång för närvarande.
Jag är inte så kunnig på haflingern ännu… Men jag personligen vill gärna ha en häst runt 150-152…
Är inte du kunnig på haflinger? 🤔
Jag trodde du satt i STH:s styrelse.
Eller tar jag fel på person? 🤦♂️
haflingerforum.nu
Tack BrittaD för den fina presenten, den värmde!👋
#94 Ja, jag är ganska ny inom haflingeraveln.. Jag kan en del, men långt ifrån allt.. Tror heller inte att någon är fullärd … För man lär sig alltid något nytt så länge man lever.. Oavsett om man är gammal i gemet eller hyffsat ny inom rasen..
Om ni har något emot mig personligen får ni gärna ta det privat via PM…
Värst vad du tar i …
jag ställde en fråga och den svarar du inte på. 🤔
Och du får gärna säga du till mig även om jag är rysligt gammal (även i gemet) 🤓
haflingerforum.nu

Vet att de på Islandshäst sidan oxå önskade sig lite större hästar och missade då ett tag hel att aval på de andra viktiga sakerna så som psyke, rörelsernas korekttet och framför allt HÅLBARHET nu har de tänkt om lite ivarje fall och man kollar mer på alla bitar.
Vad det gäller mig så tycker jag att en häst på 1,45-150 med passande benstomme passar mig bra. Men jag har heller en lite för liten häst som har ett bra psyke, bra rörelese och håller till allt det där jag vill kunna göra med den och det i många år en en som åt det stora hållet och inkorekt i allt det där andra som jag önskar mig.
Därför är det viktigt att tänka på vad man avlar på, inte bara på Stammen utan också att den Hingst jag väljer passar till det tilltänkta stoet och vad jag tänker mig att ha avkomman till. Vill man bara ha en fin häst som kan strosa i hagen så kan ju den 1,55 lynnig och pinnsmal ur snygg häst gå an men vill jag ha en använd bar häst får jag nog tänka lite längre än så.
Mycket bra sagt!
Jag har hört erfarna, gamla haflingeruppfödare (kan t.o.m. ha varit Otto Schweisgut) säga att det är mycket lätt att i aveln dra upp mankhöjden - men att det måste göras varsamt och med blicken noga på annat i exteriören och i det för rasen typiska som kan förändras på samma gång. Om man skulle ångra sig någon gång i framtiden och vilja ha lägre mankhöjd är det mycket, mycket svårare att avla ner mankhöjden, om man inte längre har kvar några små avelsston.
Själv tycker jag - som alltså ser haflingerrasen som en bevaranderas - att om man börjar förändra haflingern till mankhöjder över 150 så förändras andra delar samtidigt på ett negativt sätt. Huvudet, t. ex., det lilla vackra "trekantiga" huvudet som är så rastypiskt OCH ÄVEN DE SMÅ ÖRONEN - dras ju ut på samma gång som mankhöjden ökar. Jämför ett litet haflingerhuvud med små öron med ett tapirutdraget dito med låååånga öron. 😕
Jag vet att en del kommer att anse mina åsikter om öronen som helt idiotiska - men det bjuder jag på. Domare Erich Messner från Sydtyrolen har samma åsikt som jag i öronfrågan.
haflingerforum.nu
… fast jag tror inte att LYNNET eller PSYKET på haflingern har med mankhöjden att göra. Inte ett dugg. Det är nog helt individuellt.
Man brukar ju säga att ju större en häst är, desto snällare måste hen vara.
haflingerforum.nu

Jag håller helt med dig, Isflinga!
Och jo, visst kan man säga att lynnet har med mankhöjden att göra, i alla fall indirekt. För man kan inte avla på hur många egenskaper som helst på en gång. Ingen häst har ju allt, och görs mankhöjden viktig så måste man nedprioritera något annat. Allt kan liksom inte prioriteras som nummer ett, om ni förstår hur jag menar.
Sen har jag hört motsatsen om vad som är lätt och svårt att avla på (stor eller liten häst) men slutsatsen blir ändå densamma som BrittaD säger i #99. Det jag har hört är att de mindre exemplaren av en ras oftast är fina och välproportionerliga, medan de som är större kan vara mer otypiska, och därför är det SVÅRT att avla upp mankhöjden på en ras. Men som sagt, slutresultatet i resonemanget blir ju precis detsamma hur man än uttrycker det.
För övrigt anser även jag att fina små haflingeröron är viktiga att bevara! ❤️
En fin haflinger som bara strosar i min hage som ögongodis skall så klart vara liten där också. ❤️
haflingerforum.nu

Håller också med Isflinga! Tyvärr har mankhöjden blivit lite överdrivet viktigt kan jag tycka. Jag tycker Wille är perfekt. Han är 145 cm men känns alldeles lagom trots att jag är 170 eftersom han har massa :)

100# Jag menar inte att just mankhöjden är det avgörande utan att det är viktigt att få med alla bitar inte bara en eller två bitar. Och det tror jag nog att du förstod.
Nej, jag missförstod dej faktiskt. ☺️ Det där med lynnet alltså.
haflingerforum.nu
Jag hâller ocksâ med om de avelsprinciper som nämns här men de funkar ju tyvärr bara om man avlar för eget behov. Jag kan idag inte sälja ett föl som kommer maxa pâ 143 cm i vuxen âlder, sâdan är marknaden tyvärr.
Var glad att ni har en haflingermarknad i Belgien! 🌺
I Sverige är haflingermarknaden oroväckande lik en nära-döden-upplevelse. 😕
Men vilken marknad och därmed avel vi har i framtiden vet vi inte.
haflingerforum.nu
Tyvärr blev till och med jag som tyrolernörd lite skrämd av att se 1 och 3 åringarna vid helgens kåringar i Kematen och Ebbs, om utvecklingen fortsätter så kommer dessa haflingers inte att kunna ridas och köras utan bara vara utställningsobjekt.
Kan du beskriva dem lite utförligare?
Det dröjer ju ända till sommaren tills vi som bara ser dem i Haflinger Pferde får se hur de ser ut.
Tänk om du t. o. m. har foton av dem🤔
I nämnda tidskrift såg jag i senaste numret foton av de utvalda hingstkandidaterna och några av dem såg ju ut som … ja jag skriver inte ut mer … men skrämd blev även jag.
haflingerforum.nu

Är det där en haflinger?! :O hua mej…
Ojjjj 🤐
Dessutom har jag en datorskärm som drar ut denna häst så hon ser ännu tunnare och mer maskformad ut.
Hur skall detta sto kunna bära ett föl i framtiden?
haflingerforum.nu
Ja, vad ska man säga? Någonting är ju galet.
Om det är det här marknaden vill ha, så är det nog inte en haflinger marknaden egentligen vill ha, utan en häst med haflingerns färger. 

#113 håller med. Om det här är haflingerns framtid så vet jag inte vad jag ska säga. Tråkigt. Dessutom tycker jag det linjeavlas alldeles för flitigt… Det bäddar ju inte precis för en frisk och sund häst.
Linjeavlas, vem tänker du då på? Vet du vad detta sto har för stam?
Annars håller jag med dig när det gäller mycket i HPT:s avel. Och inte bara linjeavel, även inavel.
haflingerforum.nu
# 110
Nottingham, jag antar att du har hennes stam … och uppfödare 😇
haflingerforum.nu
Anschilina x Stilton, uppfödare Thomas Mark. Det gick rykten om att stackarna stått inpackad i alluminiumfolie för att vara perfekt i pälsen 🤢 Många av de stackars 1-åringarna har nog inte varit ute och lekt med sina kompisar på hela vintern utan stått i stallet inpackade för att inte få päls, detta för en ynka dag som inte betyder så värst mycket enligt mig. Jag skulle få skämmas för mina 2 åringar med sin päls och tjocka magar men de är lyckliga och får leka tillsammans.
Höjderna på 1-åringarna varierade mellan 128 och 140 cm så det fanns de med "normal" storlek och kroppsbyggnad också.

#115 jag menade bara rent generellt :) inte specifikt detta sto.
Nottingham - jag mår illa, stackars lilla haffistös! Ska avlen vara så här i framtiden --- tja, då är jag glad att vi har lagt av. Innan sommar är vårt stall helt tomt ……….🤢
19001/T Anschilina x Stilton, det finns en helbror född 2011 som är hingstkandidat. Morfar är Nordtirol . Utan att ha sett henne i rörelse eller på/i linje skulle åtminstonde jag kunna tänka mej henne i stallet , dräktig med något i stil med Sevruga / Bergdorf / Blickfang. Eller varför inte en A-hingst från Alpenstein spåret ?
Kan man inte ta bort sina egna inlägg när det blivit fel som nu när 3x kom med? 🤔
#123 Nej tyvärr, men jag kan…
Har tagit bort två av dina inlägg nu.
# 106 Nottingham. Marknaden ser nog olika ut i olika länder. I Centraleuropa är haflingertätheten större och där finns en del tävlingar för rasen. I Sverige tävlar fr f a tonårsflickorna mot andra Ponnyraser och då gäller ponnymåtten. En del storvuxna vuxna vill kanske ha en högre häst. men ingen försöker tävla haflLinger mot stor häst på allvar.
Linjeavel. Ja i varje fall så är aveln även ide stora haflingerländerna baserad på alltför få hingstar och ston. I Nordtyrolen är det inte hundra hingstar och det föds oftast kring 1200-1300 föl per år. De framgångsrika fölen har en likartad härstamning till stora delar. ANACRHAI har fler hingstar (ca.250 godkända samtidigt) och ca 5000 ston. De har också sedan några år ett avelsprogram där man söker minska inaveln med rådgivning eftersom man också där fått vissa hingstar som dominerat under en period. Måste också påpeka att de omskrivna hingstlinjerna för länge sedan förlorat sin betydelse. Varje haflinge rhar också enmor. Under en period på 1990-talet var det populärt att betäcka Wintersteindöttrar med Afghan II. Att då skilja på A och W är litet löjligt faktiskt. Nu har inblandningen fortgått sedan hingstlinjernas grundande på 20-talet och har därför suddat ut de ev gränserna mellan linjerna.