Haflinger iFokus

Haflinger

Etiketterträningtävling
Läst 1527 ggr
BrittaD
0

Haflinger NM inställt

På NM:s hemsida publicerades alldeles nyss:

Tyvärr har vi alldeles för få starter för att vi skall kunna arrangera Haflinger NM 2013.
Så tyvärr har vi sent i går kväll tagit beslutet att ställa in tävlingen.
Intresset var stort men anmälningarna allt för få.
Vi beklagar verkligen men har inget annat val.

MVH
Annika Rönn Tågarpsortens RF

~ Man kommer aldrig först om man går i andras fotspår ~

haflingerforum.nu

Carina-J
0

Men vad tråkigt, nu när vi äntligen hade några eldsjälar som ville satsa på att arrangera haflingertävlingar. Storgråter

Vad betyder de få anmälningarna? Är det fel plats, dvs för långt att åka för de allra flesta, eller möjligen fel tid på året? Eller används haflingern i Sverige idag inte till tävlingsverksamhet utan till annat? Någon som har en teori?

~Livet är som en cykel. Slutar man trampa faller man av!~

BrittaD
0

Det är väl bara så enkelt som att det inte finns tillräckligt många tävlande haflingerekipage i Sverige / Norden. ⏰

haflingerforum.nu

Poison-heart
0

Och alla sysslar inte med hoppning och dressyr. Själv rider jag western som jag också vet många andra haflingerägare som också gör. Så jag tror det är svårt med en sån allroundras som haflingern är.

BrittaD
0

Ja, och med en så otroligt liten ras som haflingern är i Sverige är det ju också svårt.

Så här på rak arm känner jag bara en ras om ordnar SM och det är fjord, som arrangerar fjord-SM i dagarna tre med cirka 50 deltagande ekipage. Och den rasen är väl så där cirkacirka tio gånger större än haflinger. Och också allround. I SM-et ingår även körning.

haflingerforum.nu

Quesa
0

Synd att mästerskapet inte blir av.😕

Med ett så litet underlag kanske det tyvärr är svårt att få ihop en tävling som bär sig (med domare, funktionärer mm).

#4 New Forest och connemara har också SM. Men de är ju ännu mer välrepresenterade på tävlingsbanorna. Tror att de utöver de "vanliga" ridsportgrenarna även har hunter/ridklasser, som i moderlandet.

Eldfuxen
1

Jag tror inte att det var ett problem att få tävlingen att gå ihop ekonomiskt. Som jag fattat det så skulle det samordnas med en "vanlig" tävling, så att funktionärer m.m. redan fanns på plats.

Jag tror snarare att det handlar om att man inte kan ha alltför få startande om man ska kalla det NM.

Det jag (som inte hade några ambitioner att delta, därtill är jag alldeles för upptagen av att ta hand om min egen lilla avkomma ❤️) skulle vilja se till ett annat år, är att man från arrangörshåll funderar lite på vilka som redan är ute och tävlar och vilka grenar de sysslar med. Och på vilken nivå! Annars kan det till och med bli som för connemarorna för några år sedan - där det fanns dressyrekipage som tävlade på EM-nivå, medan "SM:et" gick i LA … Redan nu vet jag att det finns haflingerekipage som vunnit MSV B hoppning, och så ligger NM:et på LC (om det är en D-ponny) respektive LB-nivå (om det är en C-ponny.

http://www.stuterieldfuxen.se haflinger@bahnhof.se

BrittaD
0

Förresten så ligger fortfarande kvar på SHF:s och NM:s hemsidor propositionen för den haflingerutställning som man inbjöd till i samband med NM. Anmälnigstiden går ut idag.

Borde den inte plockas bort också? - Ledande och dum fråga 🤔

haflingerforum.nu

Carina-J
0

Jag har faktiskt undrat hur det går med utställningen. Den lär väl inte heller bli av då, eller..?

~Livet är som en cykel. Slutar man trampa faller man av!~

[KaisaJack]
0

Jag hade tänkt att anmäla mina två! Men ville inte åka i nästan fem timmar med hästarna 😕