Genomsnäll Haflinger-Tyroler behöver ett hem!
Vill bara skicka ut en förfrågan och se om någon skulle va intresserad av denna genomsnälla häst som inte är redo för de gröna ängarna än!…
Renrasig Haflinger-Tyroler född 97, d-ponny. Han har tyvärr fått pålagringar och förslitningar i framknäna, men min syster har ridit honom och hållt igång honom i dressyr och han blev bara fräschare och fräschare tack vare det. Så han klarar av all lättare träning i dressyr eller liknande, dock inte hoppning då benen inte håller för det. Han är en riktigt pigg kille med mycket energi (men absolut inte dum) och skulle därför passa bäst att få göra av med all energi, men sällskapshäst funkar det med. Han är världens snällaste och en perfekt första häst, skulle aldrig aldrig få för sig att göra något dumt. Till den som söker en sällskapsponny eller lättare träningskompis/ponny att rida ut på. Står just nu på en ridskola, får han inget nytt hem kommer han att avlivas..
Han finns i Västerås.
För mer information PM:a mig
Ber om ursäkt om jag inte följt annonsreglerna.
/Elin
Sajtvärd på Ragdoll ifokus
Ska nog inte vara så svårt att hitta en ny ägare till en sådan underbar häst. Hade varit intresserad av honom själv, om jag inte redan haft stallen fulla.
~Livet är som en cykel. Slutar man trampa faller man av!~
# 0
Vem är han då?
Har du tänkt låna ut honom eller vill du sälja honom? Isf vad kostar han?
~ Man kommer aldrig först om man går i andras fotspår ~
haflingerforum.nu
Det är inte min häst utan ridskolans.
Min syrra tränade och tävlade honom i hoppning och dressyr innan veterinären konstaterade pålagringarna och förslitningar i framknäna.
Meningen var inte att han skulle ridas igen men då det här är en häst som ÄLSKAR att arbeta och har väldigt mycket energi så tappade han livsgnistan helt när han bara fick stå och glo in i väggen i spiltan och rymde ett antal gånger, vilket han aldrig gjort tidigare…
Beslutet togs därför att min syrra skulle testa sätta igång honom lite försiktigt på den nivån hans ben höll för. Han blev sig själv och älskade livet igen!
Tyvärr slutade den ridskolechefen som ansåg de beslutet för ett tag sen.
Den nuvarande ridskolechefen stirrar blint på hans skada och vad veterinären sagt från början istället för att istället inse att förutsättningarna inte ser likadana ut och att han faktiskt håller för lättare ridning.
Jag vet mycket väl att det inte är mitt beslut om vad som ska göras med hästen. Men jag kan inte bara titta på när en sån fin och okomplicerad häst avlivas… Det känns som de inte tror att någon vill ha honom för att han har pålagringar i framknäna. Han blir aldrig mer den hopphäst han var men det finns ju andra alternativ…
När han dessutom är renrasig Haflinger, Tyroler märkt (med siffrona 870) så tänkte jag höra mig för här! :) Känner dock inte till hans stam.
#2 När den tidigare ridskolechefen hade hand om honom var det sagt att de inte skulle ha något för honom om rätt hem dök upp. Dock ville de inte gå ut med att han var gratis då det var rädda att oseriösa personer skulle höra av sig så han hamnade i fel händer.
Ber om ursäkt för mitt långa inlägg, vill bara få fram rätt information :)
/Elin
Ja, man skall akta sig för att ge bort en häst, för då finns alltid risken att den går till slakt och blir en inkomst till den nye ägaren. Det är tyvärr inte helt ovanligt
Även om du inte vet hans stam, så vet du väl hans namn? 🤔
~ Man kommer aldrig först om man går i andras fotspår ~
haflingerforum.nu
Och så finns det ägare som hellre låter hästen gå till slakt, om den är försäkrad och utdömd, så att man får ut hela försäkringsbeloppet och kan köpa sig en ny häst. Gissar att just ridskolor inte har det särskilt gott ställt i dagsläget… Då vill det nog mycket till innan man riskerar försäkringspengarna.
Om du inte vill sätta ut hans namn här, kan du kanske PM:a BrittaD?
Tråden kan låsas! :)
En tjej som tävlat honom när hon var yngre har visat intresse för honom och kommer förhoppningsvis ta honom om ridskolan nu inte promt bestämt sig för att avliva honom…
#4 Joodå jag vet hans namn :) Har bara valt att försöka hålla de lite hemligt vem hästen är då alla på ridskolan inte vet att det funderar på att avliva honom. Förhoppningsvis får han ett hem nu och då behöver inte ryktet om att han ska avlivas spridas och göra folk upprörda.
Han är från början importerad och jag gissar att han kanske egentligen inte heter den han gör från början.
Edit: Men vid intresse kan jag självklart PM:a hans namn, de skulle ju alltid va kul om det gick att få fram nån information om hans stam om det finns en möjlighet till de.
/Elin
Så skönt att det kanske löser sig för honom. Jag håller tummarna!