Haflinger iFokus

Haflinger

Etikettallmänt
Läst 2868 ggr
Nottingham
2013-03-07 10:33
3

Ny haflingerförening.

Även om det inte berör Sverige tänkte jag ändå informera om att jag startat en underavdelning av HPT i Belgien liknande STH men det blir ingen officiell avelsförening ansluten till Belgiska hästavelförbundet.

Vi kommer att anordna kåring av 1 och 3 åringar i Juni med domare från Tirol.

BrittaD
2013-03-07 12:29
0

Kan du berätta för oss om hur haflingerföreningspanoramat ser ut i Belgien?
Hur många föreningar finns?

Vilka är avelsföreningar, rasföreningar eller har annan status?

Mycket intressant! 🙂

~ Man kommer aldrig först om man går i andras fotspår ~

haflingerforum.nu

Nottingham
2013-03-07 13:32
0

I Belgien finns bara en avelsförening för haflingern, Belgiska Haflingerföreningen. De utfärdar pass och ger ut betäckningsbevisen till godkända hingstar.

En haflingerägare behöver inte vara medlem i en förening eller stambok så länge man inte avlar utan det räcker att registrera hästen hos Belgiska hästförbundet.

Mina 1-åringar, 2 och 3-åring är till exempel bara registrerade i databanken i Belgien men har inte varit inskrivna i Belgiska haflingerstamboken/föreningen. De kommer ju nu att registreras i HPT.

BrittaD
2013-03-07 18:19
0

Belgiska Haflingerföreningen är väl då en avelsorganisation, eftersom den utfärdar passen? Är det HPT eller ANACRHAI som är dess moderorganisation?

Din nya förening - vad heter den?- är då (om jag förstår det rätt) en del av HPT på samma sätt som STH är en del av HPT.

haflingerforum.nu

Nottingham
2013-03-08 08:42
0

Helt rätt, BHV är en avelsorganisation med HPT som moderstambok.

Den nya föreningen heter Belgische TirolerHaflinger och är motsvarigheten till STH med undantaget att vi inte kommer vara en avelsorganisation godkända av jordbruksministeriet vilket heller inte är nödvändigt. Det finns i Belgien bara en raskod för haflingern, Haflinger, och enligt EU är det ju fritt för var och en att välja vilken avelsorganisation man vill tillhöra.

BrittaD
2013-03-08 11:16
2

STH är inte en avelsorganisation godkänd av Jordbruksverket. STH är en del av avelsorganisationen HPT (liksom DTH i Danmark)

haflingerforum.nu

Nottingham
2013-03-08 13:02
0

Sorry, då mixade jag nog ihop det med anslutning till SH kanske 🤔

BrittaD
2013-03-08 13:47
6

Kanske det - det är lätt gjort. 😐

I Sverige har vi alltså två haflingerföreningar, SHF och STH, men ingen av dem är godkänd avelsorganisation för haflinger i Sverige. SH är godkänd avelsorganisation för haflinger med raskod 32. SH utfärdar pass för haflinger och för stamboken över haflingerrasen (32) i Sverige.

Men både SHF och STH är medlemmar i SH och har avtal med SH, så att deras haflinger t ex kan delta i sommarpremieringar, tyrolerhaflinger dock utan att bli avelsvärderade där.

Komplicerat, ja. Jag är inte säker på att alla som borde veta det här i Sverige vet det ens. 😢

haflingerforum.nu

Nottingham
2013-04-11 09:47
0

Tilläggas kan att vi och den nystartade föreningen i Holland (NHPS) som också registrerar sina haflingers i HPT även tar in medlemmar med haflingers som inte har tyrolstam på båda sidor men väl max 0,09% arabblod i sig, 10 generationer renras. I Holland kommer man även erbjuda medlemskap för de med upp till 1,56% men de stona hamnar då inte i stutbuch utan i grundbuch I eller II.

Medicus
2013-05-15 23:11
0

Nottingham, hur kan haflinger med kända 0,09 % = 10 generationer godta av HPT?

Sen såg jag på ditt första inlägg att du blandar språken friskt. Förstår att det är lätt gjort: Tyrolen på svenska, inte Tirol, premiering eller avelsvärdering på svenska, inte kåring/kårning som är danska/försvenskad danska.

Haflingervärlden fortsätter att splittras istället för att enas och samarbeta. Leve Nord- och Sydtyrolen som enats - åtminstone delvis.

Poison-heart
2013-05-16 07:25
0

Fast alla säger ju kåring. Det står ju till och med på STHs hemsida.

Nottingham
2013-05-16 09:23
0

Ursäkta mix av språket, lite svårt när man använder 4 språk i sin hobby.

Max 0.09% är renavel, därav att de godkänner dessa hästar.

BrittaD
2013-05-16 09:41
1

# 10

Kåring är det danska ordet för Körung som är det tyska ordet för avelsvärdering / premiering. Sen har STH anammat termen kåring (från DTH) som en markör för att skilja den från den svenska vanliga sommarpremieringen. Nyskapade ord och termer är ju vanligt i svenskan även om det oftast är från engelskan vi tar våra nya ord. Att STH:s första ordförande kom från Danmark kan väl också ha bidragit till att ordet började användas i Sverige.

Du hittar dock inte ordet kåring i någon svensk ordbok, kolla i språknormerande SAOB eller Svenska Akademins ordlista. Men nya ord tillkommer varje år i svenskan. Dock tror jag personligen inte att ordet kåring kommer att accepteras officiellt i svenskan, men väl att användas i hästkretsar, även andra än haflingermänniskor använder det ibland.

haflingerforum.nu

Medicus
2013-05-21 15:28
0

# 11

Ingen fara N.

Eldfuxen
2013-05-23 09:11
2

# 10 Nej, alla säger inte kåring. Jag tycker det är ett jättefult ord och säger alltid premiering eller avelsvärdering. 😃

(Det är alltså själva ordet jag tycker är fult, inte det som det står för, bara så att ingen blir stött eller sårad 😘)

http://www.stuterieldfuxen.se haflinger@bahnhof.se

Nottingham
2013-05-23 09:26
1

I Belgien och Holland som också värderar/bedömmer/premierar vid 3-års ålder kallas det fritt översatt "upptagning i stamboken".

Kan hålla med om att kåring inte låter bra, får mig att tänka på studentklubbar eller något…….😉

Medicus
2013-05-23 21:05
0

Och i Sverige så premierar/avelsvärderar vi vid premieringen /avelsvärderingen. Stambokföringen  är helt administrativ och sköts av avelsorganisationen SH.

BrittaD
2013-05-24 10:45
2

# 16

Ja, när det gäller haflinger med raskod 32, inte med raskod 47.

haflingerforum.nu