Hästkött
Från Aftonbladet idag.
Apropå Lasagnen och dess innehåll:

~ Man kommer aldrig först om man går i andras fotspår ~
haflingerforum.nu
Ha, ha! Ja, nu är man kannibal också!

Tyckte det var nog så obehagligt att det var hästkött i lasagnen. Inte för att det lär göra rätten sämre, men jag vill kunna lita på vad som står på förpackningen. Hur ska man kunna lita på någonting nu, efter detta!
Har för övrigt två förpackningar lasagne kvar i frysen. Undrar om man kan lämna tillbaka dem tilll affären och få pengarna tillbaka tro?
~Livet är som en cykel. Slutar man trampa faller man av!~

Förutom det faktum att innehållsförteckning då uppenbarligen inte stämmer så ser jag inte att det skulle vara bättre att äta en ko än en häst. Däremot var ju inte köttet från denna lasagne svenskt, kommer inte ihåg varifrån det var men det gör ju inte saken bättre precis.
Tur man är vegetarian!
Tycker det är dags att hästuppfödare, myndigheter och konsumenter vaknar och inser att samhället har ett problem som ingen kan blunda för längre.
Alla hästar kan i dagsläget inte säljas som bruk/fritdsdjur eller till avel, många går och "skrotar" och tyvärr inte ovanligt, i stor misär.
Frågan om hästkött som människoföda togs upp på SHs årsmöte 2012, mycket positivt enligt min åsikt. Olika förslag och vinklar berördes. Jag insåg att det var/är ett ganska så tabubelagt ämne även i hästkretsar.
Det går inte att blunda längre!
Jag är inte förvånad över att några försikommna lyckosökare utnyttjat situation. Vem tror på allvar att det går att sälja oxfilé på pizza för 69 kronor!
I dag klassas hästen i alla instanser som sällskapsdjur även om den ingår i näringskedjan som slaktdjur.
Det är stora frågor och finns mycket att ta upp, så det vore bra om fler vill diskutera/ha synspunkter här i Forum!
Där jag lever är hästkött mycket vanligt och populärt, har själv ätit det i olika former och det sitter nog bara i huvudet om folk inte tycker det ska ätas
Sedan är väl som sagt huvudfrågan här falsk marknadsföring och det är ju fel oavsett vad det gäller.
Sedan tycker jag som #3 att Svenska hästägare borde ta sig en funderare på vad man ska göra med alla 360000 hästar i Sverige den dagen de inte längre kan prestera vad de var tänkta till, läser ofta snyfthistorier om folk som fått sin häst slaktad som de inte ville/kunde ta hand om längre.

Moraliskt sett så känns det inte rätt mot sin kompis att skicka den till ett slakteri där den stressas det sista den får göra innan den ska dö. Jag skulle aldrig skicka mina hästar till slakt för jag tycker att efter att förhoppningsvis haft en bästa kompis i många år så kan man åtminstone få ge den en värdig avlivning hemma i hagen där den är trygg.
Däremot vad som händer med kroppen är en annan sak. Här finns t ex möjlighet att ge bort kroppen till en djurpark där den kan användas som foder till deras djur, det tycker jag är bra.
Sen är det ju uppenbarligen ett problem att svenska veterinärer är fruktansvärt dåliga på att skriva in i hästens pass om den fått någon medicin som gör att hästen aldrig kommer kunna gå till livsmedel. En av mina hästar har vid flertalet tillfällen fått fenylbutazon som är livstids karens på, alltså det djuret får aldrig gå till livsmedel. Det står inget om det i hans pass så rent teoretiskt sett skulle jag kunna skicka honom till slakt och låta honom bli livsmedel.
#1.
Det skall du naturligtvis göra, lämna tillbaks och få pengarna tillbaks!.
#3.
Håller helt med dig tyrolare.
#4.
Håller med dig också.
På kontinenten skickas en stor del av fölen till slakt. I Sverige däremot så lär det vara sällsynt. Jag har personligen inte träffat någon, fr.f.a. inte haflingerägare, som skickat sitt föl till slakt, därför att man insett att "det blir något av den" ur avelssynpunkt. Däremd får vi ett överskott och med tonvikt på mindre avelsdugliga djur.
Jag har personligen inget emot hästkött alls, så länge det är svenska hästar slaktade i Sverige. Min sambo älskar Gustavskorven, som är gjord på hästkött. Jag kan äta den också, men tycker inte att den är jättegod.
Sedan tror jag att jag åt hästskinka, när jag var i Belgien en gång. Det hette Ardennerskinka på matsedeln, och var jättegott. Fick reda på senare att det troligen var hästkött. Ardennerhäst??
Nuförtiden slaktas väl svenska hästar i Italien och kommer hem som salami? Tycker inte om dessa slakttransporter.
Vi har ju ett lokalt slakteri här, och dit åker bygdens hästar när stunden är inne. Själv så kan jag inte tänka mig att mina bästa vänner ska behöva uppleva den stress som det ändå blir där. Nej, de blir allt avlivade här hemma.
Och så hörde jag på radion igår att Findus uppmanade alla som hade kvar av lasagnen hemma, att slänga den. Så himla fräckt att inte ta ansvar för den fullt ut, och låta oss lämna tillbaka och få tillbaks pengarna. 
Här slängs banne mig ingen mat! Får väl låta hushållsgrisen=sambon äta upp den.
0#
Livsmedlesverket startar kontroll av köttprodukter:
Apropå min inledning så hörde jag att Findus skulle skära ner på personalen 😮
haflingerforum.nu

Galghumorn flödar! Här är en till:
Ska funka även för er som Vågar Vägra Facebook ❤️
http://www.stuterieldfuxen.se haflinger@bahnhof.se
Bra!
#!3, #14 
När jag var och handlade i den lokala matbutiken i går, så träffade jag på min granne som är köttbonde. Typiskt nog stod jag vid frysdisken. Han undrade glatt om jag skulle handla hästkött…
#2 och #9
Varför skulle svenskt vara bättre? 🤔
haflingerforum.nu

#17 För att många hästar åker väldigt långa transporter till länder där det betalas bättre. Detta innebär givetvis ett stort lidande för hästarna eftersom förhållandena under dessa transporter är allt annat än bra. Detta gäller även för andra djur. I Sverige har vi en lag som säger att en häst för färdas max åtta timmar medan övriga har 24 timmar!! Och så länge slakttransporten tar en paus kan de fortsätta 24 timmar till ner genom Europa. Reglerna utanför Sverige är mycket bristfälliga och jag skulle inte med gott samvete kunna stödja detta där det heller inte alls är ovanligt att hästar dör under färden pga av trängsel.
Men som du också skrev i #5 och som uppmärksammats i media de senaste dagarna slarvar svenska veterinärer en hel del med att fylla i vilka mediciner hästen får i hästpasset, och svenskt hästkött som används till människoföda kan därför innehålla otillåtna substanser.
Jag kommer ihåg hur negativa många veterinärer var när passen var nya, de fnös över ökat pappersarbete och struntade i att befatta sig med passen.
haflingerforum.nu

Det har du alldeles rätt i. Jag fick tjata på min veterinär för att han skulle skriva in vaccinationerna i passet. Han ville fortsätta med dom där käcka korten… Så visst är det ett stort problem. Därför är ju inte svenskt hästkött speciellt bra ut den synpunkten. Å andra sidan är vi rätt duktiga på att proppa i korna diverse mediciner, även om det är karenstid och den följs så kan man undra hur och om det påverkar de som äter djuren sen.
Jag tvivlar på att själva smaken är annorlunda, men nog känns det bättre för mig i varje fall att äta svenskt kött. Sverige har ju ett av världens bästa djurskydd.
Hur många otillåtna medel finns i utländskt kött? Knappast färre än i svenskt.
I ATL står följande:
”Att hästar behandlas med fenylbutazon är ganska vanligt, särskilt när de blivit äldre. De halter som man som konsument kan få i sig om man äter kött från en behandlad häst är dock så små att risken för hälsopåverkan bedöms som mycket låg.”
Hittar inte den artikel en veterinär har skrivit om det hela, men han beskrev mängden fenylbutazon man ev kunde få i sig via köttet, och det var skrattretande lågt.
Jag skulle tippa att åker man till Stockholm och vistas där en hel dag, har man fått i sig betydligt värre saker. 
Hur är det med grisarna då … och renarna kan vara radioaktiva … och älgarna vara blypepprade …. HJÄLP. Jag skämtar inte 😭
haflingerforum.nu
Men det lustiga är (apropå denna vurm för svenskt) att talar man med en tysk så låter det likadant bara det att allt skall vara tyskt. Och det handlar inte om att närproducerat skulle vara bättre för miljön, inte det. Mer som "Våra barn är vackra barn, grannens barn …"
haflingerforum.nu
Jo, och att kyssas är bland det farligaste som finns. Huvaligen vilka mängder virus och bakterier man får i sig den vägen!
Får jag ge ett boktips, en bok i Orwells anda om ett framtida skräcksamhälle där allt skall vara rent och nyttigt och hälsosamt:
Corpus Delicti av (tyskan) Juli Zeh.
Mycket otäck och läsvärd. 😮
OT, säger nån, men det gillar jag.
haflingerforum.nu
Nu diskuterar du med en äkta Dalkulla, och för oss existerar bara en jordglob, den med bara Dalarna på. Allt annat klarar vi oss utan. 
Ojdå, vi skriver visst om varandra här. 

Ja tänk vad skönt det är att vara vegetarian 🥳
#28 Ja, men du, du äter ju upp maten för de stackars djuren du! 😭😉😃
# 28
Hm, skall vi diskutera vika gifter en vegetarian får i sig i stället? 🤔
haflingerforum.nu
# 29
Nej, en vegetarian hushållar mer med jordens resurser än köttdjuren 😃
haflingerforum.nu

Var du allvarlig nu?🤔 I så fall, ptja, det går åt mycket mat innan ett köttdjur är slaktfärdigt. Mycket….
Ja, jag var allvarlig. Ju högre upp i näringskedjan vi tar vår mat, desto mer har vi utarmat vår enda jord.
haflingerforum.nu

# 33 eller vänta, haha ;) Missförstod jag dig helt nu? Jag trodde du menade att en vegetarian är mer miljöförstörare än en köttätare 🤔
Sorry 😞
Fast gröda som ska gå till människoföda besprutas ju med gifter i alla högsta grad, om man nu ska vara petig. Ett köttdjur lever ju på hö eller ensilage till största delen, eller som häromkring-enbart, och det besprutas ju inte. 
Visst går det åt mycket foder innan ett köttdjur blir mat, men sedan blir det väldigt mycket kött också i slutänden. Och kött mättar mer än grönsaker. Plus att gör man som förr och tar reda på allt, så har man både kläder och mat.
Sedan går ju oftast köttdjuren på naturbeten där det inte går att producera något annat än det gräs som växer där. Och medan de äter gör de även stor nytta genom att hålla landskapen öppna.

De flesta köttdjuren får en hel del kraftfoder för att växa snabbt. Kalvarna göds på med foder för att växa så snabbt som möjligt. All den maten ett djur kräver för att bli slaktfärdigt är otroliga mängder. För att inte tala om vilka miljöförstörningar det innebär för allt kraftfoder innan det hamnar på foderbordet - det ska skördas, sen i många fall köras till gården i lastbil. Sen ska djuren köras runt och slaktas.. Och allt hö som den äter innebär en hel del traktorkörning innan det äts.
Köttproduktionen står för 20 % av miljöförstöringen.
Så en tallrik linsgryta känns ganska harmlöst i jämförelse 🤓
# 34-36
Nej, köttätare och kor var och vad dom än betar är mycket, mycket större miljöförstörare än vegetarianer.
Eldfuxen, hjälp mig att förklara, du är ju miljöproffs 👋
haflingerforum.nu
Sen var det härligt att höra på morgonnyheterna att Jordbruksverket tänker engagera sig i kontrollen av hästpasshanteringen - inte som hittills skicka alla klagomål till Länsstyrelsen. Inte en dag för tidigt. 😃
haflingerforum.nu
Det är inte bara Indien som håller sig med heliga kor.
Ni har väl hört landsbygdsministern med darr på stämman tala om "Mammas köttbullar", när någon drar fram det här med köttproduktionen som värsta miljöboven. 😇
haflingerforum.nu
Nåja, och apelsinerna de växer utanför köksdörren de förstås? 

Haha, nä jag kan ju bara tala för mig själv och jag försöker alltid tänka miljösmart när jag handlar. Köper det som går att köpa ekologiskt och äter helst det som det är säsong för 🙂
Vi försöker också handla så miljösmart som möjligt.
Har egna äpplen, och bär växer både i trädgård och i skogen inpå knuten, dit vi inte behöver ge oss med bil för att plocka.
Har odlat egen potatis förr, men inte nu längre. Tomater försöker jag odla i växthuset, även gurka, men de senaste solfattiga och kyliga somrarna har det inte lyckats. Mycket arbete för ingenting… 
Häromkring går "köttet" på naturbeten året runt och blir inte istoppade en massa kraftfoder. Markerna hålls öppna och fina. Småbönderna värnar om både djur och miljö, och använder inte konstgödsel. Då behöver man inte ha så dåligt samvete för att man äter kött. 
Men jag hade också varit vegetarian, om min mage hade klarat av det.
Köttdjuren, även helt närproducerade och betande i öppna landskap (i Dalarna med), är värre miljöförstörare än apelsiner som flygs eller körs på lastbil från Spanien. Men det är svårt att förstå.
Jag försöker också vara vegetarian, men håller med dig om magen. 😕
haflingerforum.nu
Och vad skulle vara miljösmartare att använda än betande djur för att hålla markerna öppna?

#45 Den miljösmarta skulle nog säga att man inte behöver hålla markerna öppna eftersom det främjar de vilda djuren 🙂 Tänker främst på fåglar och i viss mån kräl- och groddjur vars värsta fiende är bonden som gräver ur alla diken och bäckar som groddjuren har som enda plats att föröka sig.
Tack, Poison-heart.
Nu slapp jag säga det där fula ordet som skulle gjort att jag blivit hotad med eldvapen av dom där, ni vet … 😈
haflingerforum.nu
Förbuskning gynnar inte de vilda djuren. Och inte trivs nyckelbiotoper heller.
Vi hade inga orkideer på våra marker innan vi hade betesdjur på dem.
Sedan är det mycket stränga regler i hur man får handskas med bäckar och vattendrag. Allt för att man inte ska förstöra… Ser du någon bonde gräva i dem så ska det polisanmälas! Finns inte en bonde som inte vet om dessa regler…
Läs gärna denna text:
http://www.larswilsson.se/atmerkott.pdf
Om nu köttproduktionen står för ca 20 % av miljöförstöringen i världen, - och då är det mest transporter och skogsskövling som ligger bakom den siffran - vad orsakar de andra 80% då?
Och de här 20 % gäller världen, alltså inte Sverige, då vi inte skövlar skog för att få plats med en massa köttdjur, och ger vi sjutton i att importera kött också, så är vi nere i en mycket låg %. 

Jag tror inte skogsskövlingen är det främsta. En ko släpper i snitt ut lika mycket miljöfarliga gaser som en bil gör som kört 1000 mil. Köttproduktionen står för mer miljöförstöring än alla bilar, flygplan osv i världen. Tycker det är ganska skrämmande…
Det du tar upp om kossans rapningar är gammal propaganda som dök upp för flera år sedan. Läs gärna pdf-filen i mitt förra inlägg, så förstår du att de gröna växterna inte är så oskyldiga ….
Ett litet utdrag, men bör läsas i sin helhet:
” I propagandan mot köttätande ingår ofta en varning för att idisslarna rapar metan och därmed bidrar till växthuseffekten. Man har länge trott att metan bara kan bildas av bakterier i syrefri miljö, till exempel i idisslarnas våm. Men två tyska forskare har nyligen visat att växter producerar metan både när de lever och när de bryts ner. Miljöfysiker som studerar atmosfären med hjälp av satelliter upptäckte senare att det bilas moln av metan över jordens regnskogar som uppenbarligen producerats av den gröna vegetationen. Och förra året konstaterade en nobelpristagare att Venezuelas skogar producerar 30 – 60 miljoner ton metan varje år.”
Mycket tänkvärd läsning…
Denna biologs artikel slutar så här:
” Kornas rapande hade naturligtvis ingen betydelse i det stora hela. Nu stiger inte längre atmosfärens metanhalt. Beror det på att regnskogarna huggs ner.”
Tycker väldigt synd att allt ska skyllas på kon. Det är knappast kons fel att klimatet förändras. Eftersom kon levt som hon alltid gjort, så är det väl snarare vi som måste ändra vår livsstil och inte bidra med våra utsläpp.
Var kommer den där siffran 20 % ifrån? 🤔
haflingerforum.nu
Jag vet inte var 20 % kommer ifrån. Jag har bara läst mig till ca 18 % i våra facktidningar, (och då gäller det hela världen och inte Sverige enbart) men det är ju alltid populärt att avrunda uppåt när det ska slås på stora trumman och skrämma slag på folk. Och det är ju tyvärr dags- och skvallerpressen bra på. 
Det är överbefolkning på vår jord också, och det borde då betyda att det föds alldeles för många barn här i Sverige, om man nu ska dra alla länder över en kam, som i exemplet ovan. Så det blir väl snart kastreringskampanjer här i landet.

Sent omsider lägger även jag mig i kött- och vegetariandebatten. 🙂
Som jag ser det har ni lite rätt allihop på olika sätt. (Åh vad jag har blivit pragmatisk sen jag blev sambo 😉)
Korna står inte för 20 % av miljöfördtöringen, dock enligt de uppgifter jag har (Global Environment Outlook, FN-rapport) så står de för 18 -25 % av jordens producerade växthusgaser. Men det finns ju väldigt mycket annan miljöförstöring. Dock tycker jag det är helt OK att "avrunda" 18 - 25 % till 20 %.
En orsak till att vegetariskt är bättre för miljön är att det går åt enorma mängder resurser för att göra kött jämfört med vegetabilier. Som BrittaD skriver går det åt mer ju högre upp i näringskedjan vi tar vår föda. Visst innehåller kött mer näring per kilo än de flesta vegetabilier, men cirka 90 % av energin vi stoppar in i ett djur går till att hålla djuret vid liv och massor blir till restprodukter (värme, dock knappast så mycket att det påverkar klimatet 😃).
Jag tycker att man måste skilja mellan individnivå och global nivå i diskussionen. På individnivå kan det ibland vara bra att äta kött, om man som Carina-J gör medvetna val och vet vad det är man konsumerar. Den biologiska mångfalden är OCKSÅ viktig, och enligt mig även lokal matproduktion. När jag var singel åt jag t.ex. nästan bara vegetariskt, men jag känner inte att min personliga miljöpåverkan blivit extremt mycket större för att jag nu (som sambo till en jägare och köttätare av rediga mått) äter älg- och rådjursskött och kött från grannens KRAV-märkta mjölkkor. Men på global nivå måste vi minska köttkonsumtionen. Och det gäller speciellt oss i den rika delen av världen. De miljarder människor i världen som svälter kan ju knappast minska sin konsumtion. 😭
Sen måste jag påpeka att det mesta köttet som produceras i Sverige inte kommer från betande köttdjur, utan från "pensionerade" mjölkkor, och de har då rakt inte levt på bete och hö. Är de inte KRAV-märkta så har de oftast proppats fulla med soja, vilket bidrar till skövling av regnskog, så svenskt kött innebär inte alls att vi inte bidrar till skogsskövling, tyvärr. Många klagar över att vegetarianer äter soja, och att det skulle göra att regnskogen skövlas, men över 90 % (vet inte om det var 95 eller 98 %, men mycket var det) av den soja som produceras går till djurfoder, så vegetarianer behöver inte känns någon stor skuld över de bönor de knaprar i sig. Dessutom finns det ju mycket annat än sojakorv man kan äta som vegetarian. Plus som sagt att äter man sojabönorna direkt i stället för att de ska ta omvägen via ett djur så går det åt mindre, då vi slipper energiförlusterna som blir i varje steg i näringskedjan.
Dessutom (och nu känner jag att vi är HELT Off Topic, men vadå? 😉) äter vi nu så mycket kött att WHO rekommenderar att vi ska äta mindre, eftersom vi annars riskerar vår hälsa.
Nej, nu har jag skrivit en bok igen, sorry. Dessutom vaknade precis min bebis, dags att återgå till att få hjärtat smält av hans vackra leende! ❤️

Tack för ett bra inlägg Eldfuxen 🙂
Och du har alldeles rätt i att det mesta köttet folket äter är från mjölkkor. Jag har själv arbetat på en KRAV mjölkgård i två år och det är inte lite foder dessa djur sätter i sig.
En ko brukar i regel inte hålla för mjölkning mer än ca 4 år. Ofta ännu kortare och då skickas dom iväg och blir någon smarrig hamburgare på McDonalds eller något annat. Det är inte konstigt att deras kroppar inte orkar längre med tanke på hur dagens avel vad gäller mjölkdjur har skenat iväg. Mjölbönderna får lika lite för mjölken som för 20 år sedan och det leder till att korna måste producera mer mjölk för att få ekonomin att gå ihop - vilket i sin tur leder till fler sjukdomar och att de inte håller lika länge. För korna och böndernas skull hoppas jag på en rejäl höjning av mjölkpriset!
Tänk att en liter vatten är dyrare än en liter mjölk… 😭😮
Sorry, nu blev det OT…
Tack, Eldfuxen!
Om ditt inlägg blev en bok, så är ju våra inlägg sammanslagna också böcker.
#56: OT, är väl inget att be om ursäkt för?
haflingerforum.nu
Ja, då får det gärna vara jättestor miljöpåverkan med mjölkkor för mig, för mjölk tänker jag inte sluta dricka, ej heller lägga av med andra mejeriprodukter. Och mjölk dricker även vegetarianer, så de bidrar med miljöförstöringen de med. 

Sedan så förstår ju även jag att storproduktionen slukar resurser, men här där jag bor har vi mest betande köttdjur och mjölkkor av gammal lantras då vi har mycket fäboddrift. Så det är ju synd om våra lokala småbönder ska få f-n för att andra håller på med stordrift i andra delar av världen.
Om man nu ska förändra världen och bli mer miljömedveten, så kommer i varje fall jag att plocka bort annat än den svenska maten. Mat måste man ha, men nöjen och kapitalvaror som slukar resurser kan vi alla vara utan. Så det är väl mycket bättre att försöka minska på de andra 80 % istället?

Jag är inte vegan men jag dricker inte mjölk ;) främst på grund av att jag inte tycker det är gott men sen har jag blivit laktosintollerant.
Det finns väl
veganer
vegetarianer
laktovegetarianer
och sådana som avstår från rött kött
och
?
haflingerforum.nu
#59 Ha, ha, ja det ante mig..! 

Ja, mat måste man ha, men man kan ju (som du och alla andra i den här tråden) göra medvetna val. Sen kan valen, som vi ser i den här tråden, bli olika beroende på vad det är man vill "gynna".
Men alltså, det är inte bara i andra delar av världen som det bedrivs stordrift, och inte behöver det vara stordrift för att djuren äter soja heller. Även svenska mjölkkor får massor av soja, annars skulle de inte kunna producera sådana enorma mängder mjölk som de gör.
Man måste inte välja bort mjölk och kött helt i sin kost, men man behöver ju inte heller vräka i sig mer än vad som är bra (jag tänker nu på WHO:s rekommendationer). Vår (=genomsnittssvenskens) köttkonsumtion har ökat med 40 % sedan 1990-talet, och det var ju inte precis så att vi svenskar svalt ihjäl då för 20 år sedan, så visst kan vi lugna oss lite, kanske ta en vegetarisk dag i veckan, eller varje dag äta lite mindre kött och mer rotfrukter, bönor och grönsaker i stället.
Det man också kan göra - om man inte har jägare i hushållet eller grannar som föder upp gräsätande lantrasdjur - är att köpa ekologiskt. Ekologiskt uppfödda djur får mer hö/gräs och mindre kraftfoder, och så hjälper man till att minska användningen av konstgödsel (som slukar enorma mängder energi) och bekämpningsmedel.
Jag tror att det var Naturskyddsföreningen som listade de saker man skulle prioritera att välja ekologiskt eftersom de hade mest miljöpåverkan:
* Kött
* Mjölk och andra mejeriprodukter
* Potatis
* Vindruvor (inklusive russin och vin!)
* Kaffe
* Bananer (se filmerna Bananas! och Big Boys Gone Bananas om ni undrar varför …)
Dags att avsluta igen - Lilleman gnyr ❤️
Håller med CarinaJ i mångt och mycket!👍Jag gillar också öppna kulturlandskap med betesdjur i all sin småskalighet!
Världen har större problem än köttdjurens pruttar --- överkonsumtion av kapitalvaror… det har ju gått helt i spinn och vad medför det inte av föroreningar 80% eller? Fast där spelar de stora killarnas kapital och då är det svårt att komma åt! 😡
#59 Även jag är laktosintolerant men dricker mjölk, (laktosfri). Är frukt, bär och grönsaks freek och äter endast ägg från egna fria höns, säger inte nej till en biff från lyckliga, ekologiska, fisande, buskröjare, våra egna köttdjur och utöver det är både maken och jag jägare. Men ingen av oss är överdrivet köttätare av den grunden.
Vi väljer lika gärna köttfria rätter, skaldjur eller nyfångad fisk (ej rödlistad och ej odlad!). Jag lever bra med det och har inget dåligt samvete över jordens framtid………..👋

Precis, vi ät många som inte tål laktos eftersom kroppen inte är gjord för att bryta ner mjölk som vuxen. Räcker att åka lite längre ner i Europa och deras mjölkkonsumtion är allt annat än här uppe i Norden. Sen är det ju skillnad på att dricka mjölk till maten som vissa gör och ha lite crème fraîche i maten ibland. Vissa lapar ju i sig mjölk som om det vore vatten och det har jag aldrig förstått vitsen med.
Det beror väl lite på vilka gener man har? Din kropp är antagligen inte gjord för att bryta ner mjölk, men själv har jag inga som helst problem med det. Däremot har jag problem med grönsaker. Och vissa frukter får jag blåsor i munnen av.
Min far och farmor är antagligen laktosintoleranta, eftersom de varken gillar eller mår bra av mjölk. Men då låter de bli den, precis som jag är försiktig med grönsaker och vissa frukter. (Det kan förstås också vara gifterna grönsakerna och frukterna är besprutade med, som jag inte tål.)

Som sagt, jag tror att det är bra i sådana här diskussioner att skilja mellan hur jag som person lever och hur vårt samhälle är uppbyggt. Om man kollar på Jordbruksverkets hemsida, där den informationen finns som jag hänvisade till här ovan (att vår köttkonsumtion ökat med 40 % sedan 1990-talet) så framgår det även att det svenska köttet INTE är det som ökat, utan det är importen. Svenskarna i allmänhet äter alltså inte viltkött och kött från grannens (eller egna) lyckliga betesdjur. Om jag ska våga mig på en gissning så äter svensken i allmänhet billigt kött framställt på inte speciellt miljömedvetet sätt. Vi är ju (och med vi menar jag inte nödvändigtvis oss i tråden, utan svenskar i allmänhet) helt hysteriska med att mat ska vara billigt, trots att vi (=svenskarna i genomsnitt) aldrig tidigare i historien lagt så lite av vår disponibla inkomst på just mat.
Hur som helst, de flesta äter inte "medvetet" kött. Och tänk på alla skolor, sjukhus och förskolor. De serverar kött, punkt. Och det ska upphandlas av politiker, som även om de (vi) vill, har ett fasligt sjå att formulera upphandlingskraven så att de inte bryter mot EU;s regler om frihandel, så att kommuner, landsting o.s.v. blir dragna inför domstol för att de ställt krav på djurskydd, produktionssätt eller att maten ska vara närproducerad. Men det finns sätt att "lura EU" och vissa av oss försöker i alla fall att få igenom sådana beslut. För hur mycket vi än väljer bra på det personliga planet så är det bara en liten myggfis i universum jämfört med de mängder mat som köps genom offentlig upphandling.
Så på det personliga planet kan vi göra medvetna val, och då kan det vara helt OK att äta kött, men på samhällsnivå bör vi verkligen försöka minska köttkonsumtionen. Som sagt, vi äter 40 % mer kött idag än för 20 år sen, och inte beror det på att vi svalt då på 1990-talet, utan vi överkonsumerar idag. Att vi sen överkonsumerar allt möjligt annat också gör ju inte saken bättre, men det är en annan diskussion. Men det är inte bara övrig privatkonsumtion som står för resten av de 80 % utsläpp av växthusgaser, det är även annat, t.ex. transporter och uppvärmning (i vår kalla del av världen) respektive "svalka" (i varmare länder), el m.m.

Och lite kul måste man väl säga att det är, att när debatten verkligen kommer igång på den här sidan, då handlar det inte om haflinger, utan om miljö. 😃
Och ändå är det 36 länder i världen som äter mer kött än vi!
En av de (få) kommuner i Sverige som kämpat för att få köpa närproducerat och med krav på god djurhållning i sina upphandlingar, är den kommun jag själv bor i. Servera (tror jag det var) överklagade och fick rätt. 😕
Finns en hel del skämt om häst i maten ute på nätet nu.
http://www.kraftfuttermischwerk.de/blogg/wp-content/uploads2/2013/02/my-lidl-pony-505x394.jpg
Och en till…
På tal om Dalahästar…
Där jag bor kan man lita på de lokala producenterna.
http://dalademokraten.se/2013/03/08/inga-problem-med-skylten/
haflingerforum.nu
April, april?? 
Den var bra iaf 😉
haflingerforum.nu
Lite utanför hästköttsämnet, men väl om miljötänket som också kommit upp i denna tråd.
För några dagar sedan läste jag rubrikerna på framsidan av tidningen "Allt om vetenskap". Där stod det med fet text: Koldioxidutsläpp, skogsskövling och utdikningar kan ha stoppat en ny istid.
Så allt är nog inte bara svart eller vitt…