Dräktiga ston/ föl 2013
Här tänkte jag att vi som går och väntar på föl detta år kan dela med sig av bilder, tankar och funderingar kring detta 

Min Rinemoscha ska föla 6:e mars och har nu börjat få det jag aldrig kommer ihåg vad det heter på svenska
men det som fölen dricker ifrån 

Har hon börjat fylla juver menar du?
Åh vad spännande, då är det ju på G 
Så vacker hon är 
~ Man kommer aldrig först om man går i andras fotspår ~
haflingerforum.nu
Vad heter det på tyska då? Det vet inte jag. 
haflingerforum.nu
Vet bara på flamländska där jag är upplärd i hästfrågor och där skiljer man på de 2 "spenarna" samt själva "säcken".

#4 Tack 
#6 Hehe okej
Här brukar man säga "juver" om hela alltet, alltså säcken och spenarna.

#5: Juver heter Euter på tyska, och om jag minns rätt (vilket inte är säkert) så heter "fylla ut juvret" eutern.
För övrigt håller jag med BrittaD: Havanna är jättevacker!
Och både #1 och #2: Så spännande! Min vackra Fira väntar inget föl i år, och det lär dröja ett tag innan jag betäcker henne igen. Har liksom fullt upp med min egen lilla Filur just nu 
http://www.stuterieldfuxen.se haflinger@bahnhof.se

Nu är det 49 dagar kvar till fölis är beräknad 🙂
Ungefär när brukar stonas juver växa något överhuvudtaget? Havannas juver är yttepyttelitet. Eller växer juvret till sig allt på en gång, strax innan fölning?

Åh så spännande!
En dryg månad innan har det varit för mina ston - oftast. Men det kan variera en hel del. Vissa visar ingenting förrän precis innan de ska föla, andra kan gå och droppa mjölk i flera dagar.

Tack för svaret :) Ja då återstår det att se vad som händer. Känns nervöst och spännande! Att bli med föl är inte sen bästa kvällslektyren har jag märkt. Man blir ju så uppskrämd och rädd när man läser och ser bilder av allt som kan gå fel! Men givetvis bra att vara förberedd på det värsta också.
Ja,vad du kan göra i förväg är att prata med din veterinär om hur det fungerar vid akut hjälpbehov och vart du då ringer. Lägg in de telefonnummer som det gäller i telefonminnet så du kan ringa snabbt om det skulle behövas.
Håller med om att det är nervöst när det går mot slutet. Dom har ju en tendens att föla på natten också, det gör det inte lättare. 🤢
haflingerforum.nu

Precis, jag hade ju planerat att sova i stallet när det blir dags men jag har hittat en begagnad stallkamera jag skulle få köpa till bra pris (kände inte för att punga ut 6000 kr på en sån..) så då underlättar det ju lite för oftast vill dom ju inte föla när man är där vad jag förstått 😡
Sen en annan fundering: Brukar man vaccinera stoet typ en månad innan fölning? Enligt alla böcker jag läst ska man det men när jag frågade min vet. sa han att det inte behövdes 🤔
Det är mot stelkramp, tetanus, man vaccinerar i slutskedet av dräktigheten så att fölet också ska få antikroppar.
Googlade på det för bara någon månad sedan, och upptäckte till min förvåning att det som anammades när vi skulle ha föl, ej längre gäller ( dvs en månad innan). Nu vill man tydligen inte vaccinera närmre inpå än 3 månader tror jag det var, pga biverkningar.
~Livet är som en cykel. Slutar man trampa faller man av!~
Ja, hjälp så många nätter man sovit eller vakat i stallet. När vi var tre om vakandet så gick det väl an, då tog Eldfuxen (nattugglan) pass ett, Medicus det jobbigaste mellanpasset och jag det sista (morgonpigg? inte alls) men då var nästan alltid fölningen över.
Och visst försökte dom hålla igen, när det var någon i stallet. Marquesa, den tjurigaste av dem alla, höll igen och gick en månad över tiden, när hon skulle få Waquero. Till slut lät vi henne gå ute på natten och vaktade henne från bilen - men även det fattade hon. Till slut fölade hon på de fem minuter det tog att byta vakt.
Haflinger, ja😴
haflingerforum.nu

Det låter skönt att vara tre pers som kan dela upp det hela.
Haha fy vad jobbigt att hon gick en hel månad över tiden! Snacka om att man måste bli otålig 🥵
Havanna är tjurig så det räcker 😮 Ikväll gick vi på en promenad, med var också min vovve som Havanna jagade och försökte bita i svansen! Sur som ett bi är hon. Ena stunden skulle hon inte gå. Nästa stund skulle hon springa…😓
Själv trodde jag att bara fölet var fött så lugnar allt ner sig, och man kan släppa nervositeten. Ack, vad fel jag hade!
Det är ju då de stora bekymren börjar…
Fölet ska dia, och det är inte alla mödrar som släpper till, eller ens får fram någon mjölk. Det ska släppa sitt fölbeck, stoets moderkaka ska lossna och alla bitar ska komma ut. Man får lägga ut moderkakan på stallgången, eller liknande, och verkligen kolla. Fölets benställning kan vara ett riktigt bekymmer den första tiden, osv. Och är fölet fött inne, och inte ute i hagen, så kan det vara ett riktigt bekymmer att få det att fatta vad ett staket är sedan. Och hamnar fölet utanför, blir stoet skogstokigt och går garanterat igenom hagen, men inte på ett lika diskret sätt som fölet.
Fölet kan efter några veckor, bli rejält förstoppat, och då är det viktigt att man hinner se det i tid. Vi har haft två föl, av olika ras, som blev förstoppade, och då fick jag smeta in mina fingrar med vaselin, och handgripligen gå in och plocka ut… Ett riktigt skitgöra. 
Nu får vi inte skrämma upp Poison-heart. Hon är nog tillräckligt skärrad ändå - eftersom hon läser Att bli med föl. 😮
haflingerforum.nu
Okey - tänkte inte på det… 

Ja hua… Mycket att tänka på! Om det är till någon fördel har jag varit med om många kalvningar och hjälpt kalvar till världen. Tänkte snart börja packa "BB-väskan" (haha) med allt som behövs. Laxermedel, nappflaska, jodopax osv osv ;)
Ja vet inte om det stämmer men jag har fått uppfattningen av att förstföderskor kommer igång med sina juver MYCKET senare än de som fått föl tidigare.
Veteranston kan ju stå och droppa mjölk lång lång tid innan beräknad fölning.
Kan väl ha att göra med att deras juver vart "igång" tidigare.
Så mitt största tecken på att fölningen var NÄRA var när bäckenmuskulaturen släppte JÖSSES! hahahaha jag hade inte riktigt förstått instruktionerna för det där och hur det skulle kännas men när det hände! hahahaha, DÅ förstod jag! Som ett skvalpande hav ungefär 😃
Vet inte om vi menar samma sak men när korset bara sjunker ihop så brukar det vara nära.

#21 Ja det är ungefär som på kor då 🙂 Haha jag jämför allt med kossor! De blir också slappa där.
När tycker ni det är dags att halma upp fölningsboxen? Har drygt en månad kvar nu så känns som det börjar dra ihop sig 😃

#21 Jag har fått lära mig att det är tvärt om, att förstföderskor kan börja droppa långt i förväg, för att deras juver är små och outvecklade. Jag antar att det "som vanligt" ändå är stora individuella skillnader …
Det där med bäckenbanden som släpper tog det för övrigt LÅNG tid innan jag kände på något endaste sto. Inget av våra ston har varit speciellt tydliga på den punkten.
Lycka till nu alla ni som väntar föl, och kom ihåg att posta bilder här! ❤️
Jag har då aldrig lyckats känna när bäckenbanden lossnar, och jag har verkligen testat och testat. Och nu vet jag inte längre hur många fölningar jag varit med om. Mer än 20 tror jag. 3 gånger lurade stona oss, det var när Carina-J:s Samba föddes och när samma Samba undanhöll oss sina fölningar. Hon ville verkligen vara ifred. Och det var ingenting som droppade då 🤔
haflingerforum.nu
6 mars var ju igår!?
Och?
haflingerforum.nu
# 24
Eldfuxen, vi pratade visst i munnen på varandra - som vanligt. 😃Men det där med bäckenbanden hade vi svårt med … 😭
haflingerforum.nu

Ja, Notthingham, jag är också nyfiken på hur det går 🙂
Bäckenband ja, jag har heller aldrig märkt någon skillnad där. Vet alltså fortfarande inte hur det ser ut, eller känns, när de släpper.
Och Samba lurade oss på födslarna här också.
Tyvärr inget än förutom sömnlösa nätter. Svårt med ett sto man aldrig haft föl med innan, med Asandra vet jag precis på ett par timmar när vilken tid hon kommer föla.
Poison-heart, är du kunnig med kor, blir det här inga problem för dig. Vi har en vän som arbetat med kor i Tyskland. Han har travhästar här i Sverige, och hjälper till vid komplicerade fölförlossningar tack vare att han har den kunskapen med kor. Honom fick vi ringa om vi behövde hjälp. Skönt att ha sådana till hands, när veterinärena har flera timmars inställelsetid.
#30 Stackare, jag vet alltför väl hur uttröttad man blir! Men det glömmer man gärna i samma stund som fölet kommer ut. 
Hur märkte du så precis att Asandra skulle föla?

#31 Vad skönt att höra 🙂
#30 Håller tummarna för att fölis tittar ut snart. Sömnlösa nätter är ingen höjdare 😴

Nottingham 🙂
Det vibrerar av 🎈 i rymden
haflingerforum.nu
Kom ihåg att jag tillhör
Reportrar utan gränser … 🥵
och utan Ansiktsbok 😃
haflingerforum.nu
Britta, du var precis ute i rätt tid 🙂eller också har du fb-kontakter men Rinemoscha fölade inatt ooch hon fick ett hingstföl, fader är Novembernebel. Första gången jag faktiskt är nöjd och glad med ett hingstföl eftersom det betyder att jag kan behålla Rina, ettåringen 😍
Åhhh så roligt!

STORT GRATTIS! 🎈🎈🎈🎈🎈
Vad skall han heta?
haflingerforum.nu
Förslaget är Nebeling, foton kommer asap 🙂
Mycket vackert namn! ❤️
Är det unikt?
haflingerforum.nu
Faktiskt ingen aning, det låg ingen forskning bakom utan bara lite brainstorming runt pappans namn.

Mycket vackert namn ja 🙂
Jag sitter också och grubblar på bra N-hingstnamn. Fast jag har nog redan bestämt mig 😃
Men oj vad söt han är! 
Har du uppfödning av hundar också? Ser ut som jakthundar?
Carina, vi har 7 beaglar och i bland blir det en kull om man inte har koll pâ läget men vi avlar inte annars.

#43 Han är så söt, lilla Nebeling 😍 Och även de andra små linslusarna som ser ut att vilja vara med på kort 🙂

Här börjar Havannas juver fyllas 😃 Kan inte vara långt kvar nu!
Hur långt är det kvar enligt "boken"?
1 vecka - 10 dar?
Oj vad spännande 🙂
haflingerforum.nu

11 dagar om man räknar att hon ska gå 330 dagar. Hon är på dygn 319 🙂
# 51
❤️
haflingerforum.nu
# 50
Då har Havanna gått ett par dagar över tiden nu då? Men i den här kylan vill väl ingen föla? 😴
haflingerforum.nu
Oj, då börjar det bli riktigt spännande! 

Ja vi får se när hon behagar föla 🤦♂️
Nu i morse såg juvret ännu större ut. Fattas bara att spenarna ska fyllas också. Kan inte vara många dagar kvar nu 🥳

Dygn 339 och inget föl än…
Stackars dig … här hoppade hjärtat till, när jag såg att någon skrivit i tråden nu på morgonen …🤔
haflingerforum.nu
Jag brukare skämta med henne om att Asandra hinner ikapp även om hennes datum bara är 1 Maj. 😃
Ha, ha, jag trodde som BrittaD att fölis kommit ut, nu när tråden var upputtad. 
Det var mig en seg liten rackare!

GRATTIS till både tvåbenta och fyrbenta! 

Anade nästan att det skulle bli ett hingstföl, då han var så "senfärdig".
Det manliga könet börjar krångla redan i moderlivet, det…
En riktig sötnos är det i varje fall! Var har han fått sin bläs ifrån? Pappan?

Grattis!🌺 Så skönt att allt gick bra! Fick du vara med under fölningen eller lurades hon?🙂
#62 Marquesa gick fem(!) veckor över tiden med sitt sista föl. Men det visade sig ploppa ut ett stoföl. Så de små damerna kan också krångla till det😉
🎈🎈🎈
GRATTIS OCH LYCKA TILL MED DIN FÖRSTA UPPFÖDNING! 🎈
Så härligt att han är här!
Nostradamus, vad betyder det?❤️
haflingerforum.nu
Iofs oväsentligt, men vilken häftig bläs han har! 😃
haflingerforum.nu

tack för alla grattis! Jag blev väldigt förvånad över bläsen! Pappa Nevitano har en liten stjärn, men Havannas mamma Hurricane har en fin bläs. Hon lurade mig totalt! Klockan ett på dagen var hon som vanligt och kunde aldrig tro att hon skulle föla idag men ack så fel jag hade. Hon passade på när jag var på jobbet!! Så jag missade tyvärr allt men är mycket tacksam att allt gick vägen. Nostradamus vet du väl vem det var :-) han förutspådde ju massa saker. Tycker det är ett fräckt namn på en fräck liten kille! Han är mycket framåt och inte minsta blyg!
Ja, mormödrar lär ju betyda mer än de flesta i aveln. Inte bara när det gäller bläsar. 🙂
haflingerforum.nu
Jâttekul att det äntligen hände, Grattis igen för 5:e gângen 😃
Den enda pâ fadersidan som skulle kunnat ha bidragit till bläsen är Nabucco, Notting Hill har ju ingen heller.
Äntligen --- Nu kan jag ta ledigt från HaflingeriFokus😃 --- har väntat så på din fölunge!!🏆
GRATTIS från mig också och jätte mycket lycka till med den lille sötisen i framtiden! ❤️

Tack så mycket för alla grattis :-) det ska bli spännande att se hur han ser ut när han rätat ut benen lite mer. Jag mätte honom idag, han var inte långt under 1 m!
🤓😃
haflingerforum.nu

Men det behöver ju kanske inte betyda att han blir stor. Jag har hört många som sagt att deras nyfödda var stora men inte speciellt stora som vuxna.

GRATTIS från mig också! 💋🌺🎈💋🎂❤️🎈
Och jodå, #72, min erfarenhet är att stora föl blir stora hästar.
Och # 67 - helt Off Topic (som man säger på Internetspråket, alltså "utanför ämnet") JA Mormödrar är synnerligen viktiga hälsar Filuren! ❤️

Har du lyckats få på den lilla knatten grimman redan?
Det var inte dåligt!

Hehe! Ja här börjas det i tid. Tyckte det var lika bra :) Han lät snällt mig sätta på den.

Nu velar jag lite med lillens namn. Det står mellan Nostradamus eller Naxos. Vad tycker ni? 🤔

Nä, inte Naxos. Det finns en hingst med 25 % arab i stammen som heter det, så det vill du inte. 🤓Förvisso finns det en hel hög med renrasiga Naxosar också, men ändå.
Eftersom mamman heter Havanna så röstar jag för Niquero. Den enda ort som börjar på N som jag hittade på Kuba i min världsatlas! 😃
P.S. Jag älskar bläsar och "inåtböjda" öron. D.S. ❤️
Ja, och så finns det ett tyrolersto som heter Naxos! 😉
haflingerforum.nu
En sak som jag tycker är svårt med fölnamn är ju att fölet växer upp och skall passa i samma namn när det inte längre är ett gulligt litet föl.
Svårast är hingstnamn, för stofölet blir ju iaf ett sto men en hingstunge kan ju bli en valack eller i sällsynta fall förbli hingst. Och då blir det skillnad på namn och namn (tycker jag). Nostradamus är just ett sånt där storståtligt namn som passar utmärkt på en hingst medan det kan vara svårt för en valack att leva upp till (om du frågar mig) 🤔
haflingerforum.nu

#81 håller helt med dig! Nostradamus är ett fint och pampigt namn. Har alltid velat döpa en hingst till det :-) tycket dock inte han ser ut som en Nostradamus. Snarare en Naxos :) tycker mycket om det namnet också och det passar honom. Niquero var ett vackert namn också! Nashville finns också med på listan. Men det går nog bort. Ja det är svårt detta!! Synd han inte kan bestämma ;)
Åh, en till liten sötnos med bläs! Stort GRATTIS!

Och några dagar tidigare än "dagen" såg hon solljuset med! Jag hävdar fortfarande bestämt att det kvinnliga könet är lite mer försigkommet. Även om det finns några få undantag. 

Grattis ännu en gång till den fina lilla tösen ❤️🎈🥳
# 83 #84
🎈🎈 STORT GRATTIS! 🎈🌺🍸
Vilken sockerbit! ❤️
Ja, det är visst Bläsarnas År i år 🥳
haflingerforum.nu
Värst vad ni har pratat.
När det gäller stjärnen vill jag bara påminna om att den enda (vad jag vet) klonade haflingern inte hade samma vita tecken som sin ursprungsindivid.
Man ärver i viss mån mängden vita tecken men inte utseendet på tecknen vad jag förstår.

Ha, ha! Vilken häftig bild! Där måste du ha varit kvick med kameran.
# 89
Underbar bild ❤️ och cool mamma 😴
haflingerforum.nu

Tack =)
#90 jo det var ren tur 🙂 har mååånga bilder på honom men väldigt få som är bra.