På väg mot en ny världshaflingerorganisation
Världshaflingerförbundet, WHV, skapades 1975 av Otto Schweisgut, som var dess ordförande i 25 år. År 2000 efterträddes han av sin son Hannes, som behöll den posten till i somras då han avgick. Då hade WHV ett trettiotal medlemmar. WHV aviserade ett nytt ordförandeval till oktober. Men av detta blev inget. Den nya ledningen för Nordtyrolens avelsförbund, HPT, hade upptäckt att WHV inte existerade formellt, att WHV inte var registrerat i något land och att namnet WHV inte var skyddat.
Ett korthus föll ihop.
Sedan våren 2012 har HPT och Sydtyrolens motsvarighet SHPZV arbetat intensivt tillsammans med den italienska avelsorganisationen ANACRHAI och den österrikiska ARGE för att skapa en ny internationell haflingerfederation med arbetsnamnet Internationale Haflinger Vereinigung, IHV (engelska IHA). Man hade hoppats att ett färdigt förslag med stadgar skulle ha kunnat presenteras den 28 september, dagen före stofölauktionen, och att det nya förbundet då skulle kunna bildas. Förslag har varit ute på remiss hos WHV:s medlemmar och många synpunkter har kommit in.
Det stod dock klart att arbetet krävde mer tid, så det möte som de gamla WHV-medlemmarna inbjöds till i Ebbs den 28 september var ”bara” ett diskussionsmöte där man drog upp riktlinjerna för det fortsatta arbetet.
Lukas Scheiber, HPT:s ordförande, presenterade projektet för deltagare från många länder, däribland Sverige. Både SHF och STH var representerade vid mötet. Några av stötestenarna är vilket namn den nya organisationen skall ha, vilka som skall kunna bli medlemmar och principerna för rösträtt. En svår nöt att knäcka är hur avelsmålet skall formuleras. Eventuellt skall detta bli ett separat dokument.
Mötet valde en arbetsgrupp på åtta personer – representanter för HPT och ARGE (övriga Österrike), ANACRHAI och Sydtyrolen, USA, Frankrike, Slovenien och Tyskland. Gruppen skall utarbeta ett förslag till stadgar till 1 februari 2013, då man hoppas kunna grunda det nya förbundet.
Så till Den Stora Visionen
Lukas Scheiber och ANACRHAI:s ordförande Konrad Grünberger vittnade båda om att Österrike och Italien aldrig varit så eniga i haflingeravelsfrågor som nu.
OCH SÅ TILL DEN OTROLIGA NYHETEN:
HPT och ANACRHAI planerar att slå ihop sina två stamböcker och skapa EN GEMENSAM STAMBOK FÖR HAFLINGER!
"En mycket stor del av haflingerna är ju desamma," förklarade Lucas Scheiber.
Jag var tvungen att nypa mig i armen för att förvissa mig om att jag inte drömde. Jag kollade med andra att jag fattat budskapet rätt. Så var det. De jag pratade med trodde dock att detta skulle ta många, många år.
Jag var tvungen att kolla det här med Lukas Scheiber och visst - de två avelsförbunden diskuterar detta, och enligt Lukas Scheber behövde det inte alls ta lång tid.
Ja, om haflingeraveln skulle få denna present, vad skulle då inte kunna hända!?
EN RIKTIG NYSTART
Undrens tid är kanske inte förbi
~ Man kommer aldrig först om man går i andras fotspår ~
haflingerforum.nu

Mycket spännande och trevliga nyheter! Tack!
Det känns jättebra tycker jag att HPT och ANACRHAI jobbar på ett utökat samarbete. Jättekul också att det verkar som om HPT och ARGE i Österrike gör detsamma.
Heja Haflingervärlden! 
http://www.stuterieldfuxen.se haflinger@bahnhof.se
Ja, med på mötet var både HPT:s och ANACRHAIs och SHPZVs ordförande samt ARGEs avelsledare och dessa herrar var både mycket positiva mot varandra och visade också stor ödmjukhet.
Väldigt hoppfullt att se och höra 
haflingerforum.nu
ÄNTLIGEN!!!
Inte en dag för tidigt enligt mig.
~Livet är som en cykel. Slutar man trampa faller man av!~
Nu hoppas jag att fler haflingerägare ser den här tråden och kommer in med frågor och diskussioner. Inte för att jag kan svara på allt.
Men detta är oändligt mycket viktigare än våra vanliga ämnen.
haflingerforum.nu
Denna tråd är ju jättebra för oss som inte är anslutna till någon avelsförening.
Alla föreningsanslutna får man väl förmoda redan fått denna information av respektive förening. 
Både SHF och STH var representerade på mötet.
Det vore fint och dessa kom ut ur sina kammare och pratade med folket eller åtminstone med sina medlemmar om vad som nu sker.
Tidigare (på "min" tid dvs för mer än fem år sedan) har alla frågor som rört Världshaflingerförbundet och den europeiska föreningen diskuterats och beslutats om på MEDLEMSmöten, inte i slutna styrelserum.
Nu är detta viktigare än någonsin!
haflingerforum.nu
Nej Carina-j, det är just det som INTE har skett.
Jag skrev mitt inlägg här ovan utan att ha läst ditt inlägg!
haflingerforum.nu
Den enda som skrivit om detta i Sverige är jag i
haflingerforum.nu nummer 20 och i denna tråd!
haflingerforum.nu
Jag hoppas du har fel här. men du brukar ju ha reda på dig. Då kan man ju undra varför det inte går ut någon info om detta? Man är väl med i en avelsförening för att få info om det som berör aveln? Annars är det väl ingen mening med att vara medlem kan man tycka?
Kanske dags att bygga upp en ny haflingerförening i Sverige, som inkluderar alla haflinger? Det verkar ju ligga rätt i tiden nu.

Jag är medlem i SHF, och jag har inte hört något om detta från dem. Vi fick Haflingerbladet nr 2 den 21 oktober, alltså nästan en månad efter mötet som BrittaD skriver om, där SHF hade en representant på plats. I Haflingerbladet stod inte ett ord om detta.
#11 Anmärkningsvärt! Vad var så mycket viktigare att skriva om istället, att det inte fanns plats för denna så viktiga information?
Hur ska medlemmar kunna få den info de har rätt att kräva, när det hela tiden "mörkas"?
Tja, medlemmarna får väl be om ett extra föreningsmöte själva då.
haflingerforum.nu
Och STH skriver på sin nya - sedan 9 november - hemsida att STH är medlemmar i WHV och att mer information kommer. Det låter ju lovande.
haflingerforum.nu
#14 Tack för tipset om STHs nya hemsida! Var alldeles nyss in och läste, och har nu en fråga till dig. Det stod i ett av protokollen att det ska vara ett WHV-medlemsmöte i Köpenhamn i nov/dec. Detta var skrivet 4 nov. Men om jag fattat dig rätt existerar inte WHV längre?
Ska försöka att fâ en uppdatering av HPT dâ jag vet att ett viktigt möte ägde rum 8:e November.
Jättebra - ja, den där arbetsgruppen som skulle arbeta vidare med stadgar å sånt spikade ju tre sammanträdesdagar, den första 8:e november. Det skulle vara intressant att höra hur det går. Inget lätt jobb, minsann. 
haflingerforum.nu
# 15
Ja, dom vill väl helgardera sig med både hängslen och bälte.
Visserligen var både DTH och STH med på mötet 28 september, men de hörde inte väl till de största entusiasterna där.
haflingerforum.nu
Apropå allt och ingenting:
Enligt Mayakalendern är vi ju på väg in i en ny fas i mänsklighetens utveckling. Och det syns redan världen över; människor går samman i frågor som gäller frihet, jämlikhet, och demokrati. Nästan dagligen ser vi ju genom media, uppror mot diktaturer och hierarkier.
Så varför skulle det inte kunna hända inom haflingervärlden? 

# 16 mm
Nottingham har ju kontakter i dessa kretsar - hallå vet du vad som händer?
Jag vet att den där åttamannaarbetsgruppen jag skrev om i början har (haft) sitt andra möte idag 13 december - vet någon vad som händer?
haflingerforum.nu
Man fâr lika mânga uppfattningar om hur det gâr som antalet personer man pratar med bâde i och utanför HPT. Holland och Belgien har interna problem sâ jag tror att det enda är att avvakta det officiella mötet 1 Februari i Ebbs.
Nâgon dans pâ rosor kan man nog dock konstatera att det inte är.
Tack för uppdateringen!
Att det alltid skall vara så svårt att samsas och samlas i haflingervärlden 
haflingerforum.nu
Jag citerar Nottingham ovan och instämmer i allt:
"Man fâr lika mânga uppfattningar om hur det gâr som antalet personer man pratar med bâde i och utanför HPT. Holland och Belgien har interna problem sâ jag tror att det enda är att avvakta det officiella mötet 1 Februari i Ebbs.
Nâgon dans pâ rosor kan man nog dock konstatera att det inte är."
Arbetsgruppen för nya Världsorganisationen för haflinger hade sitt senaste (sista?) arbetsmöte i Meran den 13 december.
haflingerforum.nu
… men "gamla" WHV-ledningen har inte gett upp …
haflingerforum.nu

Jo från "gamla" WHV:s nya ledning har följande pressinfo kommit med rätt att publicera:
Presseaussendung:
Welt Haflinger Vereinigung ortet Gefahr für
den reingezogenen Haflinger –
Tagung für Ende Mai, Anfang Juni geplant
Der Vizepräsident der Welt Haflinger Vereinigung und Vorstandsmitglied des Belgischen Haflinger Verbandes, Johan Michiels, sieht die Zukunft des reingezogenen Haflingers und damit die Position Nordtirols als Genpool der Haflinger gefährdet.
Bierbeek/Belgien: Der Haflinger hat von Nordtirol aus seinen Siegeszug in die Welt gestartet und der Nordtiroler Verband war bis jetzt Genpool der Haflinger-Zucht weltweit. Diese Position sieht Johan Michiels aus Belgien jetzt gefährdet. Der Haflinger Pferdezuchtverband Tirol wollte ja bekanntlich einen Zusammenschluss der Welt Haflinger Vereinigung und des Europäischen Haflinger-Verbandes mit Sitz in Italien. Dieser Zusammenschluss wurde jedoch vereitelt und jetzt will man am 1. Februar, gemeinsam mit Italien einen neuen weltweit agierenden Verband mit dem Namen IHV gründen. Dort sollten sich dann die jetzigen Mitglieder der Haflinger Weltvereinigung mit denen der Europavereinigung vereinen. Ein Statutenentwurf wurde von einer Arbeitsgruppe erarbeitet und an alle Mitglieder der Welt Haflinger Vereinigung, sowie der Europavereinigung übermittelt. Vergessen wurden bei dieser Aussendung durch Tierzuchtdirektor Rudolf Hussl aus Tirol lediglich das gesamte Präsidium der Welt Haflinger Vereinigung. Im Satzungsentwurf der geplanten IHV wird angeführt, dass der Zuchtstandard den Grundsätzen der Zuchtbestimmungen der, das Zuchtbuch über den Ursprung der Rasse
führenden Zuchtorganisationen (ANACRHAI und HPT) folgt. Dies stellt für Johan Michiels einen klaren Widerspruch dar, da der Haflinger Pferdezuchtverband Tirol bis Dato immer auf Reinzucht geschworen hat und der Italienische Verband 1,56% Blutanteil erlaubt und in der Haflinger Europavereinigung, dessen Sitz in Südtirol ist, sogar Pferde mit 3,125% Blutanteil gedultet werden ja noch schlimmer sogar Organisation als Mitglied aufgenommen wurden die laut Bescheid des nationalen Bundesamtes für Landwirtschaft in der Schweiz gar keine Haflinger züchten und daher im Jahr 2004 bereits von der Welt Haflinger Vereinigung abgelehnt wurden. ”Ich werde es nie verstehen, dass Tirol das seit Jahren angestrebte Ursprungszuchtbuch ”Haflinger reingezogen” einfach aufgeben will”, erklärt Johan Michiels.
Die Situation im Beneluxraum ist sehr angespannt. ”Ich habe in den letzten Wochen unzählige Anrufe von Hengsthaltern und Haflinger-Besitzern aus den Beneluxstaaten erhalten, welche sich um ihre ideologischen Haflinger-Grundsätze betrogen fühlen. Alle haben auf ein Ursprungszuchtbuch für einen reingezogenen Haflinger mit dem Haflinger Pferdezuchtverband Tirol gesetzt und daran geglaubt. Auf Grund
dieser Überzeugung haben diese Züchter aus dem Beneluxraum und natürlich aus der ganzen Welt, in den letzten Jahrzehnten sehr viel Geld in reingezogene Haflinger aus Tirol investiert, wie die Hengstankäufe und Fohlenkäufe in Tirol beweisen. Dies wird wohl in Zukunft nicht mehr der Fall sein, wenn sich die sogenannte Haflinger-Welt umorientiert“, so der Vizepräsident der Welt Haflinger Vereinigung und Vorstandsmitglied des Belgischen Verbandes Johan Michiels.
Die Welt Haflinger Vereinigung wurde 1976 in Tirol unter ÖR Otto Schweisgut gegründet und ist seither nicht nur eine Organisation des Redens und des theoretischen Tagens, sondern vor allem eine Organisation der Zucht und der Haflinger-Züchter. So wurde seit dem Beginn 1976 ein gemeinsames Zuchtziel erarbeitet, ein einheitliches Leistungsprüfungsmodell erstellt, es wurde die internationale Richterausbildung in die Wege geleitet, aufgenommen und umgesetzt.
Pioniere wie Otto Schweisgut haben die Notwendigkeit für einen weltweiten und internationalen Erfolg erkannt und dabei festgestellt, dass nicht nur ein einzelnes Land Zuchtarbeit betreiben und Zuchtfortschritt erreichen kann, sondern dass dies nur möglich ist in der Gesamtheit aller Haflinger züchtenden Staaten der Welt.
Das Ziel nicht nur in der Zuchtausrichtung, sondern in einer weltweiten Verbreitung mit einem gleichen Haflinger zu erreichen, kann man nur durch Verlässlichkeit und langfristiges Denken verwirklichen. Das bedeutet, dass man, wenn man Haflinger meint, auch einen reingezogenen Haflinger bekommt. Diese konsequente Linie, von Otto Schweisgut begonnen und mehr als erfolgreich von seinem Sohn Johannes Schweisgut fortgesetzt, war bis jetzt die Basis, die den reingezogenen Haflinger weltweit erfolgreich gemacht hat.
Der Haflinger – das Universalpferd, das Freizeitpferd – der Haflinger, das charakterlich starke Pferd mit ruhigem Temperament – der Haflinger, der Fuchs mit der weißen Mähne – der Haflinger mit seiner idealen Größe für Kinder, Jugendliche, Erwachsene und Senioren – kann nur erfolgreich auch in Zukunft diesen Weg beschreiten, wenn man am gemeinsamen weltweiten Zuchtziel für den reingezogenen Haflinger auch weiter arbeiten wird und dies nicht verwässert.
Nur eine langfristig gleiche Ausrichtung des Zuchtzieles ist für einen Zuchterfolg verantwortlich und garantiert eine zufriedene Züchterschaft mit einem weltweit einheitlichen Haflinger-Modell. Ein international gleicher Standard für das Rasseprofil und eine einheitliche Bewertung bei Körungen, Stutbuchaufnahmen usw., ist dabei als Ziel im Vordergrund. Darüber hinaus sind auch die Bestimmungen bei internationalen Ausstellungen einheitlich geregelt und diese sagen eindeutig, dass jeglicher Blutanteil nicht gestattet ist.
Die Welt Haflinger Vereinigung ist die einzige Organisation, die auch in Zukunft den Weg des reingezogenen Haflingers weiterverfolgen kann, da nur in dieser Dachorganisation in den Statuten verankert ist, „die Haflinger Rasse weltweit in Reinzucht als Universalpferd zu züchten“. Auch im Zuchtziel der Welt-Haflinger-Vereinigung ist klar definiert, dass
eine Einkreuzung mit einem Pferd einer anderen Rasse nach dem Hengst Folie, weder auf Stuten-, noch auf Hengstseite erlaubt ist.
Betonen möchte Johan Michiels auch, dass das Präsidium der Welt Haflinger Vereinigung von Anfang an einen Konsens mit den neu gewählten Funktionären in Tirol gesucht hat. Man hat dem Obmann und dem Vorstand offiziell zur Wahl gratuliert und dabei die Hoffnung zum Ausdruck gebracht, dass auch in Zukunft die Zusammenarbeit, so wie in der Vergangenheit, sehr gut sein wird. Leider wurde diese Hoffnung nicht erfüllt, das Schreiben nicht einmal beantwortet im Gegenteil, der Haflinger Pferdezuchtverband Tirol mit seinem neuen Vorstand und die Landeslandwirtschaftskammer haben in jeder Richtung massiven Druck auf den jetzigen Ehrenpräsidenten Johannes Schweisgut ausgeübt um jedwede Einflussnahme seiner Person im Zusammenhang mit Haflinger-Pferden geradezu auszuradieren. Sogar die Tagung im Jahr 2012 in Tschechien, samt der angeschlossener Zuchtschau und internationalen Richtertagung, wurde vom Tiroler Verband offiziell boykotiert und dies mit Schreiben, welche mit Absender „Landeslandwirtschaftskammer Tirol – Tierzuchtdirektor DI Hussl“ versandt wurden, was die Haflinger-Welt natürlich extrem verunsichert hat. Die neuen Funktionäre des Tiroler Verbandes haben sogar die Italienischen Vertreter offiziell um Unterstützung gebeten um Präsident Schweisgut zum Rücktritt zu bewegen. Der neue Obmann des Tiroler Verbandes hat sich auch noch medial damit gerühmt dass der Fohlenhof Ebbs nun „Schweisgut-Befreit“ sei und er alle Länder darauf einschwören werde einen Weg ohne Schweisgut zu gehen.
„Wenn der Tiroler Verband mit seinen Nachbarn aus Italien mediale Diskussionen darüber entfacht, wer mehr „Fleischzucht“ betreibt und wie viele Pferde wo geschlachtet werden, so finde ich dies einer Zuchtorganisation nicht würdig und frage mich wie wohl die Verhandlungen zum Thema Ursprungszuchtbuch und Reinzucht verlaufen werden“, fügt Michiels weiter an.
Die Welt Haflinger Vereinigung wird trotz dieser Vorfälle ihr Ziel vehement weiterfolgen und für den reingezogenen Haflinger kämpfen.
Für Ende Mai, Anfang Juni dieses Jahres ist jedenfalls eine Tagung der Welt Haflinger Vereinigung geplant, bei welcher neben der Neuwahl eines Präsidenten das Thema Reinzucht vordergründig sein wird.
Foto: Welt-Haflinger-Vereinigung
Abdruck honorarfrei!
Johan Michiels
Lovenjoelssestraat 63
B-3360 Bierbeek
haflingerforum.nu
Jag har ingen möjlighet att översätta dokumentet till svenska, gör bara en kortkortkort summering, som andra kanske kan fylla på.
Det är "gamla" WHV:s nuvarande ledning som i detta brev till WHV:s medlemsföreningar försvarar och ger sin syn på WHV och tar avstånd från den nya ledningen i HPT (Nordtyrolen) och dess samarbete med ANACRHAI och Italien. Detta samarbete ser man som en fara för haflingeraveln i hela världen.
haflingerforum.nu
WHV planerar alltså ett möte för sina tidigare medlemsföreningar.
Eftersom detta brev också skickats till Svenska Haflingerföreningen (och STH) är det på tiden att SHF tar en diskussion med sina medlemmar om hur SHF skall ställa sig i den här frågan.
Det kan inte som hittills bara vara styrelsen som fattar beslut om vilken väg SHF skall gå? Medlemskap i den europeiska föreningen? Medlemskap i nya väldshaflingerförbundet? Eller stödja WHV?
Jag var ju åhörare vid mötet i Ebbs i september då riktlinjerna för den nya ordningen drogs upp. Där var både SHF och STH närvarande med en representant. Och SHF:s representant sa inte ett ord.
Så vad säger SHF egentligen?
haflingerforum.nu
Ett förtydligande:
Den text som jag lagt in är en pressinformation som avsändaren vill få spridd i olika media.
Samme person, har också skrivit ett brev med samma innehåll, men ställt till de olika medlemsföreningarna i WHV, alltså både till SHF och STH.
Jag har fått båda breven från WHV.
haflingerforum.nu
Det börjar närma sig slutet pâ denna cirkus………eller bara början?
Det är nog bara början
- eller kanske slutet för haflingeraveln 
haflingerforum.nu
Vi är mânga som har investerat som nu är oroade över vad som kommer att hända, risken för ett vakuum en längre tid är överhängande med ännu svagare marknad som följd.
Jag kommer att försöka närvara nästa vecka för att känna av läget.
Hoppas vi får en rapport!
haflingerforum.nu
Fredagen 1 Feb grundades "Haflinger welt zucht & sport vereinigung" med 16 medlemsföreningar. Ursprungsland/ort för haflingern blev sydtirol medans sekretariat och kompetenscenter blir i Ebbs.
Men vad bra, att de tänker på sporten också! Spännande det här. Hoppas nu att de kan hålla sams…
Är någon av de svenska haflingerföreningarna med månne?
Jag fick förslaget till stadgar för den nya haflingervärldsföreningen före mötet men fick också veta att när allt var klart skulle officiell info läggas ut på hemsidan. Jag har inte sett något sädant, antar att man inte går ut officiellt förrän protokollet är justerat.
Återkommer.
haflingerforum.nu
Hittade tidningsnotiser om den nya föreningen, t ex här
haflingerforum.nu
#37 Inte för att jag förstod så mycket av språket i artikeln, men det verkar som om en kvinna är invald i styrelsen. (Rätta mig om jag har fel). Kors i taket i sådana fall!
Att det är en kvinna med i styrelsen alltså.
Hoppas det blir något riktigt bra av det hela nu.

#38: Japp, och inte vilken kvinna som helst, utan Jennifer Rousseau från USA. Åh vad glad jag blev när jag såg att det var hon! En rysligt kompetent människa. Go, Jennifer! 
Ja, tack och lov för Jennifer. Hon är väl den första kvinna som lyckats ta sig in det kompakta gubbväldet i Syd- och Nordtyrolen. Dessutom och framför allt är hon som Eldfuxen skriver synnerligen kompetent.
Jennifer ingick också - som enda kvinna då med så klart - i den åttamannaarbetsgrupp som jobbat med detta projekt sedan september.
Dessutom har hon varit med i arbetet med att få de tre haflingerföreningarna i USA att gå samman till en.
Ja det skall bli spännande att se hur detta fortsätter.
haflingerforum.nu
#5.
Carina, det är bara det att ävenom man är medlem i SHF så får man ingen information.
Helt blortkastat tyvärr.
Redan i maj 2012 fick anslutna föreningar information från organisatörerna och sen på nytt inför mötet som BrittaD refererar till. De har också fått det senare. Det har nqaturligtvis STH också fått. En förenings högsta beslutande organ är dess medlemsmöten. Men än så länge har SHF i varje fall inte vare sig informerat eller velat diskutera med medlemmarna. Vad har man då en styrelse till? Varje förening skall göra en ansökan för att sedan bli upptagen som medlem.
Någon i styrelsen kunde ju informera om hur man tänker sig att ansöka - eller avstå från att ansöka. Det är ju något som i högsta grad angår medlemmarna. Eller tänker SHFs styrelse göra som med ansökan till den europeiska föreningen, skicka in ansökan utan diskussion med medlemmarna?
News
back
It all began approximately a year ago, when after a change in the management of the Haflinger Breeders' Association Tyrol (Haflinger Pferdezuchtverband Tirol, Austria) the President of the World Haflinger Federation (Welt Haflinger Vereinigung) resigned and the leading breeders' organisations started voicing their wish for a whole new approach in international collaboration. Several organisations with herd books no longer agreed with the actions of the World Haflinger Federation and had already started to withdraw from it or begun working with the European Federation of Haflinger Horse Breeders. For decades, there had been virtually no dialogue between Tyrol (A) and South Tyrol (I), and improving cross-border collaboration was more necessary than ever.
Breakthrough thanks to task group
Soon it became clear that the process would not be as easy as initially assumed: The individual starting points and expectations were simply too different, especially in the case of the federations based in Tyrol (A) and South Tyrol (I) which differed above all on the question about the herd book from the country of origin. Only a task group of breeding experts, created during a World Haflinger Federation members' meeting in late September 2012, finally managed to set the right course. The task group was put in charge of defining the statutes for a new umbrella organisation and paving the way for its foundation on 1 February. And it was successful: In mid-January, the draft statutes were presented to the individual organisations and suggestions for amendments were collected.
Difficulties solved with a great deal of vision and expertise
The members of the task group shared the same views in many questions, e.g. about membership: They all agreed that only organisations with herd books could be regular members and that all other groups and associations should be integrated as associate members. Furthermore, there was a clear and strong awareness of their significance for the development of several different areas, especially sports. The question of the original herd books was slightly more difficult to solve and is possibly also the greatest compromise of the entire project.
ANACRHAI and HPT are to be treated as equals
From the very beginning, it was quite evident that a new umbrella organisation would only be feasible if Italy and Austria came to an agreement in the matter of which federation is to hold the original herd book. Italy claimed this right on the basis of the developments achieved by the historic first breeders' associations which started to form in South Tyrol in the late 19th century, and Austria on the other hand explained its claim with the considerable and independent progress in breeding initiated shortly after the end of WWI. This was the first key point at which the project was at risk of failure. However, a visionary compromise provided a very good solution: South Tyrol was determined as the historic home lands of the breed, while the National Association of Breeders of Italian Haflinger Horses (ANACRHAI/Associazione Nazionale Allevatori Cavalli di Razza Haflinger Italia) and the Haflinger Breeders' Association Tyrol (Haflinger Pferdezuchtverband Tirol, Austria) were officially defined as of equal status and importance. It was decided that a breeding commission, supervised permanently by South Tyrol in its quality as the breed's origin and with two representatives of each organisation which holds a herd-book in Tyrol and Italy, would in the future monitor the principles of Haflinger breeding, and that all decisions would have to me made unanimously. This compromise made for a sense of relief in many associations, as up until then each subordinate mare book had to define its own guidelines for breeding. Previously, the members of the European Federation of Haflinger Horse Breeders had been guided by the breeding rules defined by ANACRHAI, while the organisations within the World Haflinger Federation and many other European countries had followed the rules of the Haflinger Breeders' Association Tyrol.
Clearly defined roles at last
Although the primary aim in founding the World Haflinger Sports and Breeding Federation was of course to create a new international umbrella organisation for all breeding associations, in the end there was a multiple effect: Finally, the roles were defined in a way that is clear, transparent and accurate as far as history is concerned. The creation of an expert commission means that the responsibilities and authority regarding EU guidelines currently in force have now been unequivocally defined. The country of origin is now outlined in the statutes with clear wording and the location of the headquarters reflect what is historically owed. On the other hand, by choosing the Fohlenhof Ebbs stud farm as the official breeding centre, the Tyrolean achievements in terms of breeding and increasing the presence of Haflinger horses internationally too were duly honoured. In that sense, the success of the meeting was not limited to founding a new umbrella organisation: A lot of vital issues were also finally clarified.
A worthy founding session
Preparing the meeting was no easy task for all parties involved, and many a setback had to be overcome ahead of the date. Therefore it was all the more satisfying to experience such an overwhelming willingness to start afresh at the founding session. Almost all decisions were made unanimously and the election results were marked by strong majorities - the atmosphere could not have been better. In this positive spirit, spontaneous suggestions such as including the term sports in the name were only discussed briefly and efficiently and then accepted by all parties. The course set with the new statutes is already a very good one. Now it is time to apply the newly defined principles and start shaping the future of the Haflinger breed.
**The elected bodies at a glance:
**President Lukas Scheiber (Austria)
Vice-President Norbert Rier (Italy)
Deputy Vice-President Jennifer Rousseau (USA)
**Board of Directors
**Konrad Grünberger (Italy)
Walter Werni (Austria)
Hans Schiller (Germany)
Norb Schumacher (Luxembourg)
Mathieu Ringler (France)
Wolfgang Kreikenbohm (Germany)
**Monitoring committee
**Edy Biot (Luxembourg)
Stane Bergant (Slovenia)
Jaroslav Drazan (Czech Republic)
**Secretary
**Michael Gruber (Italy)
**Headquarters and administrative office
**Department of Agriculture, Autonomous Province of Bolzano/Bozen - South Tyrol, Via Brennero 6, 39100 Bolzano, Italy
Breeding Centre Fohlenhof Ebbs
haflingerforum.nu
Här är en länk med engelsk text till Sydtyrolens hemsida som ger information om den nya "Haflinger Världs- Avel och Sportföreningen":
#44 Tack för länken!
Strålande att de skriver på engelska. Ska försöka översätta med google till svenska dock, då det var en hel del ord jag inte begrep.
#41 Lever den föreningen än? Det måste väl ändå vara på sista versen? Med tanke på "medlemsnyttan"… 
Vilken förening menar du? 😇
haflingerforum.nu
Den Medicus skrev om i inlägg 41. 
Ja, men han skrev ju både om SHF, STH och den europeiska föreningen - och eftersom det varit en del diskussioner om den europeiska föreningen skulle behövas nu när världsorganisationen ser annorlunda ut, så menade jag verkligen vad jag frågade 🤐
haflingerforum.nu
Aha, ja då verkade ju mitt svar väldigt luddigt. Jag tänkte på den förening Medicus är medlem i, och som inte informerar sina medlemmar. 
Eftersom den här tråden är så lång och lite gammal, tänker jag fortsätta ämnet i en ny tråd
På väg mot en ny världshaflingerorganisation. 2.
haflingerforum.nu